Bijlagen
Bijlage 1: Ontwerp 1e begrotingswijziging huidig jaar Meerinzicht
Terug naar navigatie - - Bijlage 1: Ontwerp 1e begrotingswijziging huidig jaar Meerinzicht1e Begrotingswijziging
Terug naar navigatie - Bijlage 1: Ontwerp 1e begrotingswijziging huidig jaar Meerinzicht - 1e BegrotingswijzigingMeerinzicht - financiƫle rapportage 1e Bestuursrapportage 2025 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma Bedrijfsvoering |
Verdeelsleutel |
||||||||||||||
Ermelo |
34,97% |
-274 |
-602 |
-460 |
-460 |
-461 |
|||||||||
Harderwijk |
39,39% |
-311 |
-674 |
-518 |
-518 |
-517 |
|||||||||
Zeewolde |
25,64% |
-200 |
-438 |
-338 |
-338 |
-338 |
|||||||||
Totaal Bedrijfsvoering |
100% |
-785 |
-1.714 |
-1.316 |
-1.316 |
-1.316 |
|||||||||
Programma Domein Sociaal |
Verdeelsleutel |
-449 |
-894 |
-777 |
-777 |
-777 |
|||||||||
Ermelo |
25,71% |
-116 |
-230 |
-200 |
-200 |
-200 |
|||||||||
Harderwijk |
57,26% |
-257 |
-512 |
-445 |
-445 |
-445 |
|||||||||
Zeewolde |
17,03% |
-76 |
-152 |
-132 |
-132 |
-132 |
|||||||||
Totaal Domein Sociaal |
100% |
-449 |
-894 |
-777 |
-777 |
-777 |
|||||||||
Specifieke opdrachten Programma Bedrijfsvoering |
|||||||||||||||
Ermelo |
30 |
34 |
31 |
31 |
31 |
||||||||||
Harderwijk |
-23 |
45 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
Zeewolde |
261 |
166 |
102 |
102 |
102 |
||||||||||
Totaal Specifieke opdrachten naast uniforme dienstverlening |
268 |
245 |
131 |
131 |
131 |
||||||||||
Specifieke opdrachten Programma Domein Sociaal |
|||||||||||||||
Ermelo |
116 |
-28 |
-29 |
-20 |
-20 |
||||||||||
Harderwijk |
264 |
-87 |
-76 |
-57 |
-57 |
||||||||||
Zeewolde |
192 |
67 |
-44 |
-35 |
-35 |
||||||||||
Elburg |
13 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
Nunspeet |
24 |
-3 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
Nijkerk |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Oldebroek |
40 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
Apeldoorn |
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Nijmegen |
49 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Putten |
23 |
-1 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Overige bijdragen |
66 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||
Totaal Specifieke opdrachten naast uniforme dienstverlening |
803 |
-60 |
-157 |
-120 |
-120 |
||||||||||
Totaal generaal |
|||||||||||||||
Ermelo |
-244 |
-826 |
-658 |
-649 |
-650 |
||||||||||
Harderwijk |
-327 |
-1.228 |
-1.041 |
-1.022 |
-1.021 |
||||||||||
Zeewolde |
177 |
-357 |
-412 |
-403 |
-403 |
||||||||||
Overige bijdragen |
803 |
-60 |
-157 |
-120 |
-120 |
||||||||||
Totaal generaal |
409 |
-2.471 |
-2.268 |
-2.194 |
-2.194 |
||||||||||
Onderwerp / Toelichting |
Kredieten (x ⬠1.000) |
Budgetten (x ⬠1.000) |
|||||||||||||
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||
A Programma Bedrijfsvoering |
|||||||||||||||
Investeringen (activa-administratie) |
-135 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Actualisatie investeringen I&A 2025 |
|||||||||||||||
Oracle 2025 |
65 |
||||||||||||||
Zero Clients vervanging 2025 |
-200 |
||||||||||||||
Technische wijzigingen (programma overstijgend) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Verrekeningen tussen programma Bedrijfsvoering en Sociaal |
90 |
55 |
55 |
55 |
55 |
||||||||||
Verrekeningen tussen programma Sociaal en Bedrijfsvoering |
-90 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
||||||||||
Bestaande gemeentelijke opdrachten (nog te verwerken in de begroting) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-785 |
-1.714 |
-1.316 |
-1.316 |
-1.316 |
|||||
Effecten CAO 2025 (na inzet stelpost CAO) |
|||||||||||||||
- Loonontwikkeling op basis van CAO (7,5% structureel) |
-895 |
-1527 |
-1118 |
-1118 |
-1118 |
||||||||||
Aanpassing kapitaallasten* |
|||||||||||||||
Oracle 2025 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
||||||||||
Dekking Oracle 2025 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
-13 |
||||||||||
Besluiten Netwerkdirectie EHZM |
|||||||||||||||
Kosten voor MTO |
25 |
||||||||||||||
Bijdragen EHZ gemeenten |
-14 |
||||||||||||||
Gezamenlijke informele en verbindende bijeenkomsten en activiteiten EHZM |
|||||||||||||||
Nieuwjaarsbijeenkomst |
24 |
||||||||||||||
Bijdragen gemeenten d.m.v. facturering |
-15 |
||||||||||||||
Dekking binnen bestaand budget Regiegroep |
-9 |
||||||||||||||
Summerevent 2025 |
|||||||||||||||
Summerevent 2025 |
55 |
||||||||||||||
Bijdragen gemeenten d.m.v. facturering |
-34 |
||||||||||||||
Dekking binnen bestaand budget Regiegroep |
-21 |
||||||||||||||
Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. |
|||||||||||||||
Inzet daadkracht |
23 |
||||||||||||||
Dekking vanuit Woo-budget |
-23 |
||||||||||||||
Beste organisatie idee 2024 |
|||||||||||||||
Budget 'Beste organisatie idee' |
10 |
||||||||||||||
Bijdrage Ermelo, Harderwijk en Zeewolde |
-8 |
||||||||||||||
Dekking binnen begroting Meerinzicht |
-2 |
||||||||||||||
Beste organisatie idee |
|||||||||||||||
Budget 'Beste organisatie idee' |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
||||||||||
Bijdrage Ermelo, Harderwijk en Zeewolde |
-8 |
-8 |
-8 |
-8 |
-8 |
||||||||||
Dekking binnen begroting Meerinzicht |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
Uitbreiding formatie appplicatiebeheer CLO-applicatie |
|||||||||||||||
formatiekosten incidenteel (01-01-2025 t/m 31-12-2025) 0,5fte 2/3 |
43 |
||||||||||||||
Leerlijn voor leidinggevenden en regisseurs van EHZM |
|||||||||||||||
Opleidingsbudget |
42 |
||||||||||||||
Specifieke bijdrage Ermelo, Harderwijk en Zeewolde |
-29 |
||||||||||||||
Dekking binnen begroting Meerinzicht |
-13 |
||||||||||||||
Actieplan Bedrijfscontinuiteitsmangement 2025 |
|||||||||||||||
Het doorontwikkelen van bedrijfscontinuĆÆteit voor EHZM: |
30 |
||||||||||||||
Het doorontwikkelen van crisis-/calamiteitenorganisatie voor EHZM |
35 |
||||||||||||||
Het opleiden, oefenen en trainen van de crisis-/calamiteitenorganisatie |
35 |
||||||||||||||
Structurele jaarlijkse (licentiekosten) lasten |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
||||||||||
Besluiten MT bedrijfsvoering |
|||||||||||||||
Junior communicatieadviseur |
75 |
||||||||||||||
Inzet generatiepactmiddelen |
-75 |
||||||||||||||
Formatie Communicatie |
45 |
47 |
47 |
47 |
47 |
||||||||||
Dekking binnen begroting Meerinzicht |
-45 |
-47 |
-47 |
-47 |
-47 |
||||||||||
Accountantskosten |
|||||||||||||||
Incidentele teruggave accountantskosten 2025 |
-30 |
||||||||||||||
Interne opdrachten |
|||||||||||||||
BUZ Framework tbv Harderwijk, Ermelo, Zeewolde |
10 |
11 |
11 |
11 |
11 |
||||||||||
Ombuigingen besluitvorming Meerinzicht |
|||||||||||||||
29. Voorstel Directie DBV |
-166 |
-166 |
-166 |
-166 |
|||||||||||
32. Accountantskosten |
-37 |
-37 |
-37 |
-37 |
|||||||||||
33. Advieskosten |
-12 |
-12 |
-12 |
-12 |
|||||||||||
50. afschaffen lunches bezwarencommissie JZ |
-1 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
53. Maximeren reiskosten commissieleden |
-1 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
Overige besluitvorming |
|||||||||||||||
Actualisatie begroting beschermd wonen, aandeel financiƫn |
-22 |
||||||||||||||
Verwerking prognose Bestuursrapportage op lasten en baten |
|||||||||||||||
- Uitkomst lasten prognose Bestuursrapportage |
43 |
||||||||||||||
- Verwerking prognose op budgetten |
-43 |
||||||||||||||
- Uitkomst baten prognose Bestuursrapportage |
-11 |
||||||||||||||
- Verwerking prognose op budgetten |
11 |
||||||||||||||
Onderhanden werk Jaarstukken 2024 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Onderhanden werk 2025 |
|||||||||||||||
Het onderhanden werk 2024 wordt verwerkt in de budgetten. |
|||||||||||||||
Dit bedrag is via een balansmutatie overgebracht van 2024 naar 2025. |
-1.387 |
||||||||||||||
- Proj. achterstanden Harderwijk (DIV) |
263 |
||||||||||||||
- Doorontw. archief-/inf. beh. DIV |
690 |
||||||||||||||
- oorontw. archief-/inf. beh. DS |
169 |
||||||||||||||
- Arbeidsmarktcommunicatie |
109 |
||||||||||||||
- Inhuur CLO |
27 |
||||||||||||||
- Implementatie P&C Tooling 2024 |
17 |
||||||||||||||
- Sp. Innovatiebudget |
112 |
||||||||||||||
Totaal programma Domein Bedrijfsvoering |
-135 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-785 |
-1714 |
-1316 |
-1316 |
-1316 |
|||||
* Meerjarige effecten zijn meegenomen in de meerjarenbegroting 2026-2029 |
|||||||||||||||
- = voordeel |
|||||||||||||||
Kredieten (x ⬠1.000) |
Budgetten (x ⬠1.000) |
||||||||||||||
Onderwerp / Toelichting |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
B Programma Domein Sociaal |
|||||||||||||||
Technische wijzigingen (programma overstijgend) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Verrekeningen tussen programma Sociaal en Bedrijfsvoering |
-90 |
55 |
55 |
55 |
55 |
||||||||||
Verrekeningen tussen programma Bedrijfsvoering en Sociaal |
90 |
-55 |
-55 |
-55 |
-55 |
||||||||||
Bestaande gemeentelijke opdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-449 |
-894 |
-777 |
-777 |
-777 |
|||||
Effecten CAO 2025 |
-415 |
-693 |
-479 |
-479 |
-479 |
||||||||||
- Loonontwikkeling op basis van CAO (7,5% structureel) |
|||||||||||||||
Minimabeleid 2 fte (aanmelding gemeentelijke kadernota 2025)* |
112 |
||||||||||||||
- Inzet formatie voor afwikkeling aanvragen minimabeleid |
|||||||||||||||
DVO Contractbeheer WMO* |
-73 |
||||||||||||||
- Omzetting Contactbeheer WMO naar specifieke bijdage |
|||||||||||||||
Actualisatie begroting Beschermd Wonen - specifiek via Harderwijk* |
-47 |
||||||||||||||
- Actualisatie begroting Beschermd wonen: specifiek toerekenen loonkosten |
|||||||||||||||
Ombuigingen besluitvorming Meerinzicht |
-20 |
-20 |
-20 |
-20 |
|||||||||||
19. Langere periode vaststelling loonwaardebepaling |
-97 |
-97 |
-97 |
||||||||||||
1. Beƫindigen inhuur securitas voor DS MIZ |
-155 |
-155 |
-155 |
-155 |
|||||||||||
2. Stelposten domein sociaal |
-26 |
-26 |
-26 |
-26 |
-26 |
||||||||||
5. Beƫindigen inkoop Sociale kaarten via Isatis |
|||||||||||||||
Verwerking prognose Bestuursrapportage op lasten en baten |
621 |
||||||||||||||
- Uitkomst lasten prognose Bestuursrapportage |
-621 |
||||||||||||||
- Verwerking prognose op budgetten |
-281 |
||||||||||||||
- Uitkomst baten prognose Bestuursrapportage |
281 |
||||||||||||||
- Verwerking prognose op budgetten |
|||||||||||||||
Onderhanden werk Jaarstukken 2024 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Onderhanden werk 2025 |
|||||||||||||||
Het onderhanden werk 2024 wordt verwerkt in de budgetten. |
|||||||||||||||
Dit bedrag is via een balansmutatie overgebracht van 2024 naar 2025: |
|||||||||||||||
- Regionaal Expertise Team Jeugd |
23 |
||||||||||||||
- Balansmutatie Onderhandenwerk |
-23 |
||||||||||||||
- Actualisatie Inburgering |
33 |
33 |
-4 |
-4 |
|||||||||||
- Balansmutatie Onderhandenwerk |
-33 |
-33 |
4 |
4 |
|||||||||||
Totaal Programma Domein Sociaal |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-449 |
-894 |
-777 |
-777 |
-777 |
|||||
- = voordeel |
|||||||||||||||
Onderwerp / Toelichting |
Kredieten (x ⬠1.000) |
Budgetten (x ⬠1.000) |
|||||||||||||
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||||
C Specifieke opdrachten naast uniforme dienstverlening Programma Bedrijfsvoering |
|||||||||||||||
Effecten vanuit halfjaarsrapportage voor de specifieke dienstverlening |
|||||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Ermelo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
30 |
34 |
31 |
31 |
31 |
|||||
Detachering |
15 |
||||||||||||||
Teruggave creditrente |
-74 |
||||||||||||||
Traineeprogramma salarissen |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
||||||||||
Beste organisatie idee 2024 |
3 |
||||||||||||||
Beste organisatie idee |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Ontwikkelbudget Netwerkdirectie |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Leerlijn voor leidinggevende |
7 |
||||||||||||||
Uitbreiding Sigmax Ermelo |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
4 |
||||||||||||||
Summmerevent 2025 |
8 |
||||||||||||||
Notubiz licenties |
33 |
42 |
42 |
42 |
42 |
||||||||||
Door te belasten software I&A |
11 |
||||||||||||||
Juridische medewerker 0,1 fte |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
||||||||||
Communicatie 0,83 FTE |
-3 |
-4 |
-4 |
-4 |
-4 |
||||||||||
PO-functionaris ERM |
-2 |
-3 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
1 FTE Financiƫn |
-4 |
-6 |
-6 |
-6 |
-6 |
||||||||||
Communicatie 1,3 FTE |
-6 |
-8 |
-8 |
-8 |
-8 |
||||||||||
MTO 2026 |
3 |
||||||||||||||
formatiekosten incidenteel (01-01-2025 t/m 01-07-2025) externe inhuur 1/3 |
28 |
||||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Harderwijk |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-23 |
45 |
-2 |
-2 |
-2 |
|||||
Teruggave creditrente |
-166 |
||||||||||||||
Traineeprogramma salarissen |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
||||||||||
uitbreidingsmodule Stembureau-live |
|||||||||||||||
Structurele kosten uitbreidingsmodule Stembureau-live |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Beste organisatie idee 2024 |
3 |
||||||||||||||
Beste organisatie idee |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Ontwikkelbudget Netwerkdirectie |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Leerlijn voor leidinggevende |
14 |
||||||||||||||
Oribi - vervanging en uitbreiding |
|||||||||||||||
Structurele onderhoudsgelden |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||
Tijdelijke formatie team communicatie MIZ |
|||||||||||||||
14 uur projectcommunincatieadvies |
39 |
39 |
|||||||||||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
8 |
||||||||||||||
Summmerevent 2025 |
18 |
||||||||||||||
Door te belasten hardware I&A |
6 |
||||||||||||||
Door te belasten software I&A |
20 |
||||||||||||||
Communicatie med. (Participatie) |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
Catering de Werf |
-3 |
-4 |
-4 |
-4 |
-4 |
||||||||||
PO-functionaris HWK |
-3 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
||||||||||
Bodediensten Harderwijk |
-4 |
-6 |
-6 |
-6 |
-6 |
||||||||||
MTO 2026 |
8 |
||||||||||||||
formatiekosten incidenteel (01-01-2025 t/m 01-07-2025) externe inhuur 1/3 |
32 |
||||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Zeewolde |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
261 |
166 |
102 |
102 |
102 |
|||||
Teruggave creditrente |
-60 |
||||||||||||||
Detacheringen |
104 |
||||||||||||||
Kwijtschelding belastingen |
|||||||||||||||
Traineeprogramma salarissen |
1 |
||||||||||||||
Inzet 2e trainee |
55 |
56 |
56 |
56 |
56 |
||||||||||
Aanvullende inzet team gebouwenbeheer |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
||||||||||
Beste organisatie idee 2024 |
3 |
||||||||||||||
Beste organisatie idee |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Ontwikkelbudget Netwerkdirectie |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||||||||||
Leerlijn voor leidinggevende |
8 |
||||||||||||||
Tijdelijke formatie team communicatie MIZ |
|||||||||||||||
22 uur projectcommunincatieadvies |
61 |
61 |
|||||||||||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
3 |
||||||||||||||
Summmerevent 2025 |
8 |
||||||||||||||
Uitvoeringskosten verstrekking leefgeld ontheemden Oekraine |
|||||||||||||||
- Uitvoeringskosten ontheemden Oekraine |
7 |
||||||||||||||
Communicatie 0,56 fte ZWD |
-1 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
||||||||||
0,67 FTE Juridisch medewerker |
-3 |
-5 |
-5 |
-5 |
-5 |
||||||||||
PO-functionaris ZWD |
-2 |
-3 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
MTO 2026 |
3 |
||||||||||||||
formatiekosten incidenteel (01-01-2025 t/m 01-07-2025) externe inhuur 1/3 |
21 |
||||||||||||||
D Specifieke opdrachten naast uniforme dienstverlening Programma Domein Sociaal |
|||||||||||||||
Effecten vanuit halfjaarsrapportage voor de specifieke dienstverlening |
|||||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Ermelo |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
116 |
-28 |
-29 |
-20 |
-20 |
|||||
Uitvoeringskosten verstrekking leefgeld ontheemden Oekraine |
|||||||||||||||
- Uitvoeringskosten ontheemden Oekraine |
96 |
||||||||||||||
Wet Inburgering |
|||||||||||||||
- Actualisatie bijdrage uitvoeringskosten Inburgering |
-10 |
-27 |
-25 |
-16 |
-16 |
||||||||||
Versterken beleidsmatige samenwerking EHZM |
|||||||||||||||
Het bevorderen van de beleidsmatige samenwerking vraagt inzet op diverse niveaus; van verbinding tussen collegaās EHZM breed tot het realiseren van een duidelijke samenwerkingsstructuur waarin rollen en taken helder zijn. Naar aanleiding van de evaluatie vindt ook in 2025 en 2026 extra inzet plaats. |
7 |
4 |
|||||||||||||
Regionale uitvoeringstaken |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
15 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
11 |
||||||||||||||
- Uitvoering JOR |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
|||||||||||
- Uitvoering Beschermingstafel |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-3 |
-5 |
-4 |
-4 |
-4 |
||||||||||
Sociaal team Ermelo |
|||||||||||||||
- inzet klantmanagement sociaal team Ermelo |
22 |
||||||||||||||
- bijdrage via Welzijn Ermelo |
-22 |
||||||||||||||
- bijdrage via Welzijn Ermelo |
|||||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Harderwijk |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
Uitvoeringskosten verstrekking leefgeld ontheemden Oekraine |
|||||||||||||||
- Uitvoeringskosten ontheemden Oekraine |
53 |
||||||||||||||
Wet Inburgering |
|||||||||||||||
- Actualisatie bijdrage uitvoeringskosten Inburgering |
-18 |
-45 |
-38 |
-19 |
-19 |
||||||||||
Versterken beleidsmatige samenwerking EHZM |
|||||||||||||||
Het bevorderen van de beleidsmatige samenwerking vraagt inzet op diverse niveaus; van verbinding tussen collegaās EHZM breed tot het realiseren van een duidelijke samenwerkingsstructuur waarin rollen en taken helder zijn. Naar aanleiding van de evaluatie vindt ook in 2025 en 2026 extra inzet plaats. |
7 |
4 |
|||||||||||||
Inzet kwaliteitsmedewerker Jeugd |
|||||||||||||||
Kwaliteitsmedewerker Jeugd |
120 |
||||||||||||||
Detachering inzet Procesregisseur Jeugd & Veiligheid |
|||||||||||||||
- Inzet Procesregisseur Jeugd & Veiligheid |
30 |
||||||||||||||
Regionale uitvoeringstaken |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
27 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
17 |
||||||||||||||
- Uitvoering JOR |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
|||||||||||
- Beschermd wonen |
57 |
||||||||||||||
- Uitvoering Beschermingstafel |
-1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-6 |
-11 |
-10 |
-10 |
-10 |
||||||||||
Doorstroompunt (RMC) |
|||||||||||||||
- Actualisatie Rijksbijdrage Doorstroompunt (CAO) |
-22 |
-35 |
-28 |
-28 |
-28 |
||||||||||
- RVU voormalig personeel |
27 |
21 |
|||||||||||||
- Bijdrage vanuit voorziening voormalig personeel |
-27 |
-21 |
|||||||||||||
Specifieke bijdragen Gemeente Zeewolde |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
192 |
67 |
-44 |
-35 |
-35 |
|||||
Uitvoeringskosten verstrekking leefgeld ontheemden Oekraine |
|||||||||||||||
- Uitvoeringskosten ontheemden Oekraine |
13 |
||||||||||||||
Wet Inburgering |
|||||||||||||||
- Actualisatie Inburgering |
-9 |
-21 |
-19 |
-10 |
-10 |
||||||||||
Versterken beleidsmatige samenwerking EHZM |
|||||||||||||||
Het bevorderen van de beleidsmatige samenwerking vraagt inzet op diverse niveaus; van verbinding tussen collegaās EHZM breed tot het realiseren van een duidelijke samenwerkingsstructuur waarin rollen en taken helder zijn. Naar aanleiding van de evaluatie vindt ook in 2025 en 2026 extra inzet plaats. |
7 |
4 |
|||||||||||||
Regionale uitvoeringstaken |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
13 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
9 |
||||||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-2 |
-5 |
-4 |
-4 |
-4 |
||||||||||
Toegang Jeugd Zeewolde |
|||||||||||||||
- Actualisatie bijdrage Toegang Jeugd (prijs en loonindexatie) |
-31 |
-56 |
-46 |
-46 |
-46 |
||||||||||
- Inzet bij AZC |
23 |
||||||||||||||
- Inzet Brede toegang Zeewolde |
103 |
103 |
|||||||||||||
- Inzet PGA |
16 |
42 |
25 |
25 |
25 |
||||||||||
Beleidscapaciteit Invlechting Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang |
|||||||||||||||
De incidentele inzet voor invlechting van BW/MO is gekoppeld aan de overgang en |
50 |
||||||||||||||
daarmee verlengt. In afstemming met de gemeente Zeewolde worden de |
|||||||||||||||
meerkosten meegenomen in deze bestuursrapportage. |
|||||||||||||||
Specifieke bijdragen Buiten EHZ om |
|||||||||||||||
Gemeente Elburg |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
13 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
5 |
||||||||||||||
- Uitvoering JOR |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
||||||||||
- Uitvoering beschermingstafel |
-1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-3 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
13 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
|||||||||||
Gemeente Nunspeet |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
16 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
11 |
||||||||||||||
- Uitvoering beschermingstafel |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-3 |
-5 |
-4 |
-4 |
-4 |
||||||||||
24 |
-3 |
-2 |
-2 |
-2 |
|||||||||||
Gemeente Oldebroek |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
13 |
||||||||||||||
- Inzet Programmamanager Jeugd |
24 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd |
8 |
||||||||||||||
- Uitvoering JOR |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
-1 |
||||||||||
- Uitvoering beschermingstafel |
-1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-3 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
40 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
|||||||||||
Gemeente Putten |
|||||||||||||||
- Contractbeheer WMO |
13 |
||||||||||||||
- Bedrijfsbureau Jeugd actualisatie deelname + CAO |
13 |
||||||||||||||
- Uitvoering beschermingstafel |
3 |
3 |
3 |
3 |
|||||||||||
- Uitvoering Leerplicht |
-3 |
-4 |
-3 |
-3 |
-3 |
||||||||||
23 |
-1 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||
Gemeente Nijkerk |
|||||||||||||||
Toezichthouder Wmo |
7 |
||||||||||||||
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||
Gemeente Apeldoorn |
|||||||||||||||
- Coordinator Toekomsttuinen Jeugd |
75 |
||||||||||||||
- Inzet verantwoording ESF subsidie (CAO) |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
|||||||||||
- Inzet klantmanagement Sluitende Inclusie - ESF subsidie via subsidiebureau |
146 |
152 |
152 |
||||||||||||
75 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||
Gemeente Nijmegen |
|||||||||||||||
- BOEG gelden voor inzet Experts Regionaal Expertise Team (Jeugd) |
49 |
||||||||||||||
49 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||
Overige bijdragen |
|||||||||||||||
- Voor verschillende personen in de organisatie is er compensatie vanwege verzuim door zwangerschap. |
44 |
||||||||||||||
- Stichting Welzijn Ermelo (inzet klantmanagement) |
22 |
||||||||||||||
66 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||
Specifieke bijdragen Buiten EHZ om |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
443 |
138 |
142 |
-10 |
-10 |
|||||
Totaal Specifieke opdrachten naast uniforme dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.283 |
335 |
124 |
9 |
9 |
|||||
Totaal generaal |
-135 |
0 |
0 |
0 |
0 |
49 |
-2.273 |
-1.969 |
-2.084 |
-2.084 |
|||||
Bijlage 2: Voorstel investeringswijzigingen huidig jaar
Terug naar navigatie - - Bijlage 2: Voorstel investeringswijzigingen huidig jaarVoorstel investeringswijzigingen huidig jaar
Terug naar navigatie - Bijlage 2: Voorstel investeringswijzigingen huidig jaar - Voorstel investeringswijzigingen huidig jaarKredieten (x ⬠1.000) |
Begrootte investeringsbedrag |
Realisatie |
Prognose 31-12-2025 |
Wijziging 2025 |
Toelichting |
|---|---|---|---|---|---|
Software |
|||||
INV4059 Oracle 2025 |
115.000 |
115.000 |
115.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
Hardware |
|||||
INV0059 Netwerk 2025 |
75.000 |
10.991 |
75.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0064 Storage backup 2025 |
50.000 |
0 |
50.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0069 Datacenters 2025 |
10.000 |
808 |
10.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0074 Clients 2025 |
100.000 |
42.076 |
100.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0080 Randapparatuur 2025 |
45.000 |
0 |
45.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0082 Backend 2025 |
500.000 |
478.138 |
500.000 |
0 |
Krediet wordt volledig benut in 2025. |
INV0096 Zero clients vervanging 2025 |
500.000 |
272.215 |
300.000 |
200.000 |
Door efficient en scherp in te kopen, is de aanschaf prijs per device een stuk lager uitgekomen dan oorspronkelijk begroot. |
Bijlage 3: Projecten Domein Sociaal
Terug naar navigatie - - Bijlage 3: Projecten Domein SociaalProjectenmonitor
Terug naar navigatie - Bijlage 3: Projecten Domein Sociaal - ProjectenmonitorLegenda |
Volgens plan/afgerond |
Heeft aandacht/ interventie |
Gestopt (niet afgerond) |
|||||||
Projectenmonitor Sociaal domein |
||||||||||
Naam project en doelstelling |
Inhoud |
Financiƫn |
Planning |
Risico's |
Toelichting |
|||||
Monitor Sociaal Domein |
Risicoās: n.v.t. |
|||||||||
Doelstelling: Inzicht bieden in de voortgang in het sociaal domein op basis van de vastgestelde opgaven en bijbehorende strategische- en beleidsdoelen uit de Nota Sociaal Domein. |
Maatregelen: n.v.t.
Succespunten:
In 2024 is voor het eerst de grote en kleine monitor opgeleverd. De grote monitor is opgeleverd via interactieve PDF. De kleine monitor is opgeleverd in de vorm van het magazine āSociaal Domein Verteltā, waarin via interviews en verhalen beeld gegeven wordt bij een aantal onderwerpen en data uit de grote monitor.
Eind juni wordt de 2025 versie van de grote monitor opgeleverd aan de EHZ-colleges en aan de raden aangeboden ter informatie. |
|||||||||
Omgekeerde Verordening |
Ten opzichte van de vorige voortgangsrapportage (alles oranje) is er voortgang |
|||||||||
Doelstelling(en)
Het doel van dit project is het onderzoeken en uitwerken van de omgekeerde verordening als leidende werkwijze binnen EHZM-verband. |
gekomen op een aantal belangrijke voorwaarden binnen dit onderwerp. Hieronder een korte samenvatting per categorie:
Financiƫn:
Er is een investering gevraagd voor de realisatie van de omgekeerde verordening. In Q1 2025 is in kaart gebracht wat de schaal van deze investering is.
Het gaat om een investering voor zowel het realiseren van de omgekeerde verordening als het realiseren van de bijbehorende werkwijze binnen de uitvoering. Dit vereist o.a. extra training en inzet. De EHZ-colleges hebben ingestemd met het beschikbaar stellen van middelen voor de gewenste vooruitgang. Daarmee wordt samen met een expertpartij een projectplan geschreven voor het vervolg.
Planning:
De planning voor het project is meermaals aangepast in verband met uitval binnen de formatie en wijzigingen in de opzet van het project. In december is een vernieuwd Project Initiatie Document vastgesteld.
Na het beschikbaar stellen van middelen in juni wordt er samen met de expertpartij die hiervoor nodig is een concrete planning gemaakt voor het vervolg.
Inhoud
De schaal en impact van deze opdracht is zeer groot. Voor een goede omvorming van de integrale verordening, inrichting en training van de uitvoering is externe expertise nodig. Dit punt hangt daarom samen met het punt aangegeven bij het kopje financiƫn.
Succespunten:
Het vastgestelde PID in december 2024 geeft meer focus aan de projectopdracht.
In juni hebben de EHZ-colleges consensus gevonden over voortgang op dit onderwerp met bijbehorende middelen voor 2025 en 2026. Voor 2026 wordt dit, afhankelijk van de gemeente, meegenomen in de tussentijdse rapportage of de nog op te stellen meerjarenbegroting. |
|||||||||
Basisregistratie Personen (BRP) |
Succespunten: |
|||||||||
Doelstelling(en)
Gebruikmaken van de BRP conform geldende wet- en regelgeving voor eind 2024. |
Dit projectdoel is behaald in 2024. De opschoonactie die genoemd is in de vorige voortgangsrapportage was een succes. De evaluatie die momenteel plaatsvindt zorgt voor aanscherping van processen en verdere borging. |
|||||||||
Eigen Bijdrage OekraĆÆne |
Vanaf januari 2025 wordt een verplichte eigen bijdrage gevraagd van |
|||||||||
Doelstelling(en)
Inrichten en uitvoeren van de Eigen Bijdrage OekraĆÆne. |
OekraĆÆners die in een gemeentelijke opvang verblijven, mits ze een inkomen hebben boven een normbedrag die past bij hun werk- en gezinssituatie.
Risicoās: n.v.t.
Maatregelen: n.v.t.
Succespunten:
De inrichting is voltooid. Het werkproces en de verwerking hiervan wordt momenteel gemonitord om eventuele problemen snel op te lossen. |
|||||||||
Bijstandsbesluit Zelfstandigen |
De planning van dit project staat op rood omdat vanwege uitval geen prioriteit |
|||||||||
Doelstelling(en)
Het in kaart brengen van passende alternatieven voor het behandelen van casussen binnen de Bijzondere Bijstand Zelfstandigen (BBZ). |
kan worden aan dit onderwerp. Sinds de vorige voortgangsrapportage is deze situatie gelijk gebleven.
Risicoās:
De uitvoer in huidige vorm wordt gezien als kwetsbaar omdat het momenteel een solistische functie met specifieke expertise betreft. Deze wordt nu extern ingeregeld.
Maatregelen:
De maatregel is het projectdoel. Vanwege de huidige prioritering is deze maatregel niet toereikend.
Succespunten: n.v.t.
Knelpunten: Zie risicoās |
|||||||||
Artikel 55 Participatiewet |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis |
Maatregelen: geen
Succespunten: alle tekstblokken voor alle documenten zijn gereed en wachten op implementatie. Verdieping is gegeven op 13 mei 2025.
Knelpunten: implementatie documenten stagneert vanwege te groot beroep op 2 personen bij documentbeheer |
|||||||||
Begrijpelijke taal |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: geen
Succespunten: 4 van de 5 stappen zijn voltooid, advies en aanbevelingen (stap 5) is gaande
Knelpunten: geen |
|||||||||
Terug- en invordering |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: geen
Succespunten: Terug- en invorderingsverordening is klaar. Draagvlak gecreƫerd bij de uitvoering
Knelpunten: geen |
|||||||||
Handhaving |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: geen
Succespunten: pilot gaande tot half juni 2025, verdieping wordt gegeven aan alle teams op 3 juli (Fraudealertheid) en midden september 2025 aan de handhavers (Handhavingsmiddelen)
Knelpunten: te weinig fteās bij handhaving |
|||||||||
4 regelingen minima |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbetering dienstverlening
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: geen
Succespunten: nog geen (inventarisatiefase)
Knelpunten: geen |
|||||||||
Aanvraagprocedures SD |
Risicoās: juridische risicoās bij digitalisering en robotisering van de procedures |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven
Succespunten: nog geen
Knelpunten: gedeeltelijk wachtend op andere projectgroepen |
|||||||||
Maatregelen |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis |
Maatregelen: geen
Succespunten: alle tekstblokken voor alle documenten zijn gereed en wachten op implementatie. Verdieping wordt gegeven op 3 juni 2025.
Knelpunten: implementatie documenten stagneert vanwege te groot beroep op 2 personen bij documentbeheer |
|||||||||
Boete en Artikel 17 PW |
Risicoās: niet geheel conformeren aan wetgeving en rechtspraak |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbreden van kennis
4. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: juridisch advies gegeven en mogelijkheden omschreven
Succespunten: draagvlak gecreƫerd bij de uitvoering
Knelpunten: politieke keuzes en belangen |
|||||||||
Wijziging inburgering |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Optimaliseren proces
3. Verbetering dienstverlening |
Maatregelen: geen
Succespunten: nog geen
Knelpunten: deadline en bezetting JKM |
|||||||||
Ontheffingen |
Risicoās: geen |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Conformeren aan wetgeving
2. Verbreden van kennis
3. Optimaliseren proces |
Maatregelen: geen
Succespunten: alle tekstblokken voor alle documenten zijn gereed en wachten op implementatie. Verdieping wordt gegeven op 24 juni 2025.
Knelpunten: implementatie documenten stagneert vanwege te groot beroep op 2 personen bij documentbeheer |
|||||||||
Toezicht rechtmatigheid |
Risicoās: De aandachtspunten blijven actueel tov vorig kwartaal. |
|||||||||
Doelstelling(en)
Eind 2024 een team formeren die verantwoordelijk is voor het toezicht op rechtmatigheid binnen de P-wet, Wmo (incl. beschermd wonen) en de Jeugdwet. |
Personeelsverloop brengt het risico met zich mee dat waardevolle kennis en expertise verloren gaan, terwijl juist specifieke vaardigheden essentieel zijn voor het uitvoeren van toezichthoudende taken. Gezien het landelijke tekort aan ervaren toezichthouders vergt de inwerkperiode van nieuwe medewerkers een aanzienlijke investering in scholing en ontwikkeling. In het kader van de ombuiging is aanvullende capaciteit aangevraagd om het aantal toezichtonderzoeken te kunnen verhogen.
Maatregel: Ter borging van kennis en kwaliteit ontvangen de toezichthouders nog steeds begeleiding in de vorm van training-on-the-job.
Succespunten: Het team is verantwoordelijk voor taken binnen de Wmo (incl. Beschermd Wonen) en de Jeugdwet, met drie kerntaken:
1. Screening zorgaanbieders Wmo (Pgb)
2. Screening maatwerkaanbieders Jeugdwet
3. Rechtmatigheidsonderzoeken
Hiermee leveren zij een bijdrage aan het verminderen van de kans op zorgfraude en ondermijning bij kwetsbare inwoners.
Knelpunten: Dit punt is ongewijzigd ten opzichte van het vorige kwartaal. En landelijk wordt aangenomen dat circa 10% van de zorggelden moedwillig wordt misbruikt. Met de huidige formatie is het echter niet haalbaar om dit percentage binnen de Jeugdwet en Wmo effectief te detecteren. |
|||||||||
Effectief en efficiƫnt werken |
Risicoās: Vertraging in de besluitvorming over de ombuigingen zorgt voor |
|||||||||
Doelstelling(en)
1. Het streven naar een eerlijke en werkbare werkverdeling, zodat onder normale omstandigheden geen wachtlijsten ontstaan.
2. Zorgen dat wachttijden binnen de wettelijke termijnen blijven.
3. Voldoende tijd voor klantmanagers om zorgvuldig onderzoek te doen.
4. Het bevorderen van kwaliteit en werkplezier. |
stagnatie in het project. Zonder extra formatie is het onvoldoende mogelijk om alle casussen om te zetten naar de nieuwe werkwijze. Bovendien vraagt de nieuwe aanpak andere vaardigheden van klantmanagers, wat tijd en ruimte vereist om aan te leren.
Maatregelen: Binnen de ombuiging zijn extra middelen aangevraagd om vertraging op te vangen.
Succespunten:
- De invoering van werkinstructies zorgt voor meer uniformiteit in de uitvoering.
- De aangepaste werkwijze rond PGBās biedt meer grip op casussen en draagt bij aan het voorkomen van zorgfraude en ondermijning bij kwetsbare inwoners.
Knelpunten: De nieuwe werkwijze leidt momenteel tot extra werkdruk, mede doordat de benodigde uitbreiding in formatie nog niet is gerealiseerd.
NB: Reeds nog geen antwoord gekregen op onderstaande vraag:
Is het mogelijk om de doelstellingen bij te stellen om beter aan te sluiten bij de actuele situatie en uitdagingen. |
|||||||||
Het inrichten van casusregie en procesregie binnen de Wmo |
Risicoās: Van de zeven deelnemende aanbieders blijken er drie daadwerkelijk casusregie uit te voeren. Het aantal casussen waarbij casusregie noodzakelijk |
|||||||||
Doelstelling(en)
Het realiseren van casusregie en procesregie binnen de Wmo
Resultaten
1. Er duidelijkheid bestaat over wat onder casusregie en procesregie wordt verstaan.
2. Er duidelijkheid bestaat over wie casusregie uitvoert.
3. Er duidelijkheid bestaat over wat er verwacht wordt van een casusregisseur.
4. De casusregisseur de kennis en vaardigheden heeft om casusregie uit te kunnen voeren.
5. Er afstemming en werkafspraken bestaan tussen procesregie en casusregie. |
is, blijkt lager dan vooraf verwacht. Dit vergroot het risico dat essentiële kennis en expertise zich concentreren bij een beperkte groep aanbieders, wat kwetsbaar kan zijn voor de continuïteit. Tegelijkertijd leidt deze focus ertoe dat deze aanbieders zich verder specialiseren in deze werkwijze, wat door externe partijen als zeer waardevol en effectief wordt ervaren.
Maatregelen: Als het project wordt overgedragen aan het reguliere werkproces, zal de jaarlijkse training en supervisie structureel ingebed moeten worden in de reguliere werkwijze.
Succespunten: De onderstaande punten zijn ongewijzigd ten opzichte van het vorige kwartaal. Het is van belang dit te benoemen, aangezien het de voortgang en consistentie binnen het project weerspiegelt.
- Zorgaanbieders voeren de casusregie uit volgens de eerder gemaakte afspraken.
- De afdeling Veiligheid blijft verantwoordelijk voor de procesregie.
- De intervisiebijeenkomsten worden voortgezet.
Begin juli vindt een evaluatie plaats. Op basis van deze evaluatie wordt verdere invulling gegeven aan het vervolgtraject. De verwachting is dat het project vervolgens kan worden ingebed in het reguliere werkproces.
Knelpunten: De procesregie bij complexe zorgcasussen moet structureel worden geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. Op dit moment wordt deze verantwoordelijkheid vaak belegd bij het Wmo-team, terwijl hiermee in de formatie geen rekening is gehouden. In de praktijk blijkt dat het uitvoeren van procesregie veel tijd vraagt van de afdeling. Bovendien wordt een toename gesignaleerd van complexe casussen, waarbij niet alleen casusregie nodig is, maar ook intensieve afstemming tussen verschillende interne afdelingen binnen de gemeente vereist is. |
|||||||||
Rood: Stopgezet of geannuleerd - Interventie is nodig |
||||||||||
Oranje: Er zijn obstakels, maar deze zijn niet onoverbrugbaar |
||||||||||
Groen: Project loopt volgens planning en afspraken |
||||||||||
Duimpje: Afgerond |
||||||||||
Bijlage 4: Uitwerking KPI's
Terug naar navigatie - - Bijlage 4: Uitwerking KPI'sUitwerking KPI's
Terug naar navigatie - Bijlage 4: Uitwerking KPI's - Uitwerking KPI'sOntwikkeling KPI’s
In navolging op aanbevelingen van de rekenkamercommissies van Ermelo-Harderwijk en Vallei en Veluwerand en het hierop volgende adviesrapport van adviesbureau Berenschot, ontwikkelt Meerinzicht KPI's. KPI's kunnen een belangrijk sturingsmiddel zijn en er voor zorgen dat gemeenten meer grip bij een gemeenschappelijke regeling ervaren. Belangrijk is wel dat die KPI's geen eigen en absoluut leven gaan leiden bij onverhoopte afwijkingen. Het gaat om de duiding en de toelichting van de cijfers achter de KPI's. Daarover kunnen Meerinzicht en de gemeenten in het kader van de financiële verantwoordingsdocumenten dan in gesprek gaan.
De focus bij de te ontwikkelen KPI's ligt op de bedrijfsvoering van beide domeinen binnen Meerinzicht. Het gaat dus níet om de sturing van de zorg(kosten). Zoals bekend maakt dit geen deel uit van de begroting van Meerinzicht, hierover wordt apart verantwoording afgelegd in de financiële stukken van de gemeenten en wordt nader inzicht gegeven in de monitor sociaal domein.
De set van KPI's heeft primair betrekking op de 4 K's die voor Meerinzicht als uitgangspunt gelden, te weten: kwaliteit, kwetsbaarheid, klantgerichtheid en kostenbeheersing. Het zijn daarmee ook wezenlijke KPI's om op te sturen. Daarnaast zijn, overeenkomstig het advies van Berenschot, ook KPI's voor projecten ontwikkeld.
Meerinzicht neemt de KPI's op in de A3-jaarplannen en, voor zover nodig, in de werkprocessen. Verder is er binnen Meerinzicht al gewerkt aan de implementatie van het projectmatig werken, waarbij projectbeheersing een belangrijk doel is. Daarmee past het binnen de bestaande P&C-cyclus.
1. KPI - Kwaliteit
We werken aan het versterken van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat doen we door processen te verbeteren, medewerkers op te leiden, duidelijk te communiceren en aandacht te hebben voor wat wél werkt – en waar nodig te leren van wat beter kan.
1.1 Klachten en bezwaren
Toelichting indicator
Tevredenheid van burgers over onze dienstverlening is een belangrijk uitgangspunt voor de kwaliteit van onze dienstverlening. Jaarlijks zijn er vele tienduizenden klantcontacten, en ondanks de inspanningen daartoe is helaas niet iedereen tevreden. Inwoners die niet tevreden zijn over de dienstverlening hebben de mogelijkheid om een klacht of bezwaar in te dienen.
Klachten hebben altijd betrekking op gedrag, op de wijze van handelen, bijvoorbeeld onvriendelijke bejegening, te late reactie of verkeerde informatiegevingen door medewerkers.
Bezwaren richten zich op een inhoudelijk besluit (zoals vergunningen, belastingen, toekenningen) waarmee een inwoner het niet eens is.
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is door de wetgever bepaald wat klachten en bezwaren zijn, en op welke manieren deze moeten worden behandeld. Wij volgen dit.
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Aantal klachten | n.v.t. |
| Uitkomsten na behandeling | |
| (Deels) gegrond | < 40% |
| Ongegrond / niet ontvankelijk/ingetrokken | > 60% |
| Afhandelingstermijnen | |
| Binnen wettelijke termijn | > 90% |
| Buiten wettelijke termijn | < 10% |
Toelichting op de normen
Er is geen vaste, universele norm vast te stellen voor het absolute aantal klachten. Relevanter is de monitoring van trends over de tijd, is er sprake van een stijging of daling en wat zijn onderliggende oorzaken. Zowel gegronde als niet-gegronde klachten kunnen worden gebruikt als leermomenten om processen, communicatie en dienstverlening te verbeteren.
Voor het percentage (deels) gegronde klachten hanteren we een norm van maximaal 40%. Een hoog aantal (deels) gegronde klachten kan een signaal zijn voor significante verbeterpunten. Er is geen algemeen of universeel percentage te geven, het is een intern gedefinieerde norm
V.w.b. de afhandelingstermijnen geldt dat op grond van de Awb klachten binnen zes weken moeten worden afgehandeld. Deze termijn kan eenmalig met vier weken worden verlengd. In incidentele gevallen is meer uitstel nodig, bijvoorbeeld bij een complexe klacht waar ook onderzoek door een derde partij noodzakelijk is om de klacht zorgvuldig af te handelen. In die gevallen kan de beslistermijn alleen met schriftelijke instemming van de klager nog verder worden verdaagd.
Om die reden is een absolute norm voor afhandelingstermijnen niet te geven. Wel kan als norm gedefinieerd worden het aandeel klachten wat daadwerkelijk binnen de uiteindelijk van toepassing zijnde termijn is afgehandeld.
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Aantal bezwaren (EHZM) | N.v.t. |
| Afhandelingstermijnen | |
| Gemiddelde doorlooptijd (weken) | N.v.t. |
| Binnen wettelijke termijn (incl. verlengingsopties) | > 95% |
Toelichting op de normen
Er is geen vaste, universele norm vast te stellen voor het absolute aantal bezwaren. Relevanter is de monitoring van trends over de tijd, is er sprake van een stijging of daling en wat zijn onderliggende oorzaken. Ontwikkelingen kunnen worden gebruikt als leermomenten om processen, communicatie en dienstverlening te verbeteren.
V.w.b. de afhandelingstermijnen geldt dat op grond van de Awb een bestuursorgaan binnen twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken, een beslissing neemt. Een beslissing kan met zes weken worden verdaagd. In de praktijk betekent dit dat binnen vierentwintig weken na datum besluitvorming een beslissing op het bezwaarschrift genomen moet zijn, zonder dat er sprake is van overschrijding van de beslistermijn.
Naast het verdagen van de beslissing zijn er twee andere wettelijke mogelijkheden om de afhandelingstermijn te verlengen, namelijk opschorting en verdere uitstel.
Om die reden is een absolute norm voor afhandelingstermijnen niet te geven. Wel kan als norm gedefinieerd worden het aandeel bezwaren dat daadwerkelijk binnen de uiteindelijk van toepassing zijnde termijn is afgehandeld.
1.2 Gegevensbescherming
Toelichting indicator
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is in mei 2018 in werking getreden in alle landen van de Europese Unie. Iedere overheidsorganisatie is verplicht om een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. De FG is een onafhankelijke toezichthouder die toezicht houdt op de toepassing en de naleving van de AVG, waaronder datalekken. Een datalek is een inbreuk op de beveiliging waarbij persoonsgegevens onbedoeld of onrechtmatig worden vernietigd, verloren, gewijzigd of toegankelijk worden voor onbevoegden.
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Aantal gemelde datalekken | N.v.t. |
| Waarvan gemeld bij Autoriteit Persoonsgegevens | < 20% |
Toelichting op de normen
Er is geen vaste, universele norm vast te stellen voor het absolute aantal gemelde datalekken. Dit is een interne norm. Als referentie is er gekeken naar de realisatie in de afgelopen jaren (2024 19% / 2023 14% / 2022 29%). Een toename van het aantal gemelde datalekken kan paradoxaal genoeg een positief teken zijn. Hoewel het op het eerste gezicht zorgwekkend lijkt dat er steeds meer datalekken aan het licht komen, duidt deze stijging in veel gevallen op een verbeterde detectie en een groter bewustzijn van privacyregelgeving.
Wel hanteren we een norm voor het aandeel datalekken dat gemeld wordt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Een hoog percentage kan duiden op een hoog risico op ernstige datalekken waar maatregelen op genomen moeten worden. Er bestaat weliswaar geen drempelpercentage in de regelgeving, maar wél een plicht om alle relevante datalekken te melden zolang er sprake is van een duidelijk risico voor betrokkenen. De focus ligt op de kwaliteit van de risicoanalyse, niet op een statistische norm.
2. KPI - kwetsbaarheid verminderen
We bouwen aan een robuuste organisatie die minder afhankelijk is van individuele personen of incidentele oplossingen. Hierdoor zijn we minder kwetsbaar en beter bestand tegen veranderingen. Het identificeren en mitigeren van deze kwetsbaarheden is cruciaal voor het waarborgen van continuïteit, oftewel het vermogen van Meerinzicht om operationeel te blijven en essentiële diensten te leveren.
2.1 Instroom, uitstroom, vacatures
Toelichting indicator
Dit zijn aantallen medewerkers die zijn ingestroomd, respectievelijk uitgestroomd in de bezetting van Meerinzicht. Onder uitstroom valt ook doorstroom van medewerkers binnen Meerinzicht én naar de brongemeenten. Een vacature ontstaat wanneer een bestaande functie vrijvalt of een nieuwe functie wordt opengezet, én er actieve werving plaatsvindt binnen of buiten de organisatie om deze plek snel en goed te vervullen .
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Instroom | < 16% |
| Uitstroom en doorstroom | < 16% |
| % vacatures vervuld binnen 60 dagen | > 60% |
Toelichting op de normen
Hoge in- en uitstroompercentages kunnen wijzen op problemen zoals ontevredenheid van medewerkers, slechte arbeidsomstandigheden of moeilijkheden bij het aantrekken van nieuw personeel. Door normen te stellen, kan Meerinzicht beter anticiperen op personeelswisselingen en zorgen voor een adequate bezetting. De gehanteerde norm heeft als basis landelijke data en ontwikkelingen, gecombineerd met eigen ambities.
2.2 Verzuimpercentage, meldingsfrequentie en nulverzuim
Toelichting indicator
Het verzuimpercentage is gedefinieerd als het totaal aantal verzuimde kalenderdagen van de medewerkers in procenten van het totaal aantal potentieel beschikbare kalenderdagen van medewerkers.
De meldingsfrequentie is gedefinieerd als het gemiddeld aantal nieuwe verzuimgevallen per medewerker per jaar, omgerekend naar jaarbasis.
Het aandeel nulverzuim is gedefinieerd als het aandeel medewerkers dat niet ziek is geweest en zich niet ziek heeft gemeld.
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Verzuimpercentage | < 6,7% |
| Meldingsfrequentie | < 0,95 |
| Aandeel nulverzuim | > 45% |
Toelichting op de normen
Hoge percentages kunnen wijzen op problemen met de werkomgeving, werkdruk of andere factoren die de gezondheid van medewerkers beïnvloeden.
De gehanteerde normen vinden hun basis in landelijke data en ontwikkelingen, gecombineerd met eigen ambities.
2.3 Opleiding
Toelichting indicator
Onder opleidingskosten vallen in beginsel alle kosten die voor rekening van Meerinzicht komen, dus inclusief studiemateriaal, examens en salariskosten. Hieronder vallen niet de kosten van doorbetaling van salaris in geval van scholing tijdens het werk.
Het leer!plein is het online leerplatform voor alle medewerkers van de gemeenten en van Meerinzicht.
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Opleidingskosten t.o.v. de loonsom | 1,75% |
| Aantal medewerkers dat gebruik maakt van het Leer!plein | 75% |
Toelichting op de normen
Door een percentage van de loonsom te reserveren voor opleidingen, verzekert Meerinzicht zich ervan dat er budget beschikbaar is voor de ontwikkeling en training van medewerkers. Opleidingen vergroten de kennis, vaardigheden en competenties van medewerkers vergroten, wat uiteindelijk de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt. De norm voor opleidingskosten is vastgelegd in de kadernota en begroting van Meerinzicht (voor de volledigheid, er is een ombuigingsvoorstel op dit onderwerp).
Op het leer!plein kunnen medewerkers terecht voor een breed aanbod aan live en online workshops, lezingen en trainingen. Verder worden er onder andere interessante e-learnings, vlogs van collega’s en artikelen aangeboden. De 75% is een interne norm gebaseerd op ambitie.
3. KPI - Klantgerichtheid
We willen goed aansluiten bij de behoeften van onze klanten. Door te luisteren, mee te denken en proactief te handelen, streven we ernaar om onze dienstverlening steeds beter af te stemmen op wat nodig is.
3.1 Cliëntervaringsonderzoek o.b.v. continumeting Domein Sociaal
Dit onderzoek heeft via de verkregen antwoorden als doel het verschaffen van gedegen inzicht in de mate waarin het beleid binnen het Sociaal domein van Meerinzicht bijdraagt aan de zelfredzaamheid, verbetering van de leefsituatie en het perspectief van de cliënt. Het omvat de gebieden WMO, Jeugd en Beschermd Wonen. Het doorlopend onderzoeken van de ervaring van de cliënten is een effectief middel om op basis van de juiste resultaten (management- en sturingsinformatie) het klant- en organisatieproces bij te sturen en/of te optimaliseren.
3.1.1 Toegangsbeleving: Snelheid, bekwaamheid, bejegening
Toelichting indicator
Dit thema richt zich op de eerste ervaring van cliënten bij het verkrijgen van zorg of ondersteuning. Hoe snel worden zij geholpen? Wordt hun situatie serieus genomen? Ervaren zij de medewerkers als deskundig en vriendelijk? Dit is cruciaal omdat een positieve eerste indruk vaak de basis legt voor het gehele zorgtraject.
Normen
85% van de cliënten is tevreden of heel tevreden over de toegang tot zorg.
Minimaal 90% van de cliënten geeft aan dat medewerkers bekwaam en respectvol waren.
85% van de cliënten vindt dat zij snel genoeg zijn geholpen (bijvoorbeeld binnen een vooraf afgesproken termijn).
Toelichting op de normen
Een hoge score op snelheid en bejegening voorkomt ontevredenheid en uitstelgedrag. Het percentage van 85-90% houdt rekening met normale variatie en uitzonderlijke situaties, maar stimuleert wel continu verbeteren. Bij lagere scores is gericht verbeteren noodzakelijk.
3.1.2 Kwaliteit: Is ondersteuning over het algemeen goed?
Toelichting indicator
Dit thema meet de algemene tevredenheid over de kwaliteit van de geleverde ondersteuning. Worden de zorgvragen adequaat beantwoord? Zijn cliënten tevreden over de manier waarop hun probleem wordt aangepakt? Dit is een directe indicator van de effectiviteit van de dienstverlening vanuit cliëntperspectief.
Norm
Minimaal 80% van de cliënten beoordeelt de kwaliteit van de ondersteuning als ‘goed’ of ‘zeer goed’.
Toelichting op de norm
Een norm van 80% weerspiegelt dat de meeste cliënten tevreden moeten zijn, maar erkent ook dat zorg soms complex is en niet altijd volledig kan voldoen aan verwachtingen. Deze norm stimuleert kwaliteitsbewaking zonder onrealistische eisen te stellen.
3.1.3 Effect: Is dit de best passende zorg uit het aanbod?
Toelichting indicator
Hier wordt gemeten of de cliënt dit de best passende zorg vindt uit het beschikbare aanbod voor zijn / haar hulpvraag. Dit bepaalt in grote mate het uiteindelijke succes en de tevredenheid over het traject.
Norm
Minimaal 75% van de cliënten ervaart dat zij de best passende zorg ontvangen.
Toelichting op de norm
Omdat zorg vaak maatwerk vereist en soms moet worden bijgesteld, is een iets lagere norm realistisch. Het daagt zorgverleners uit om continu te evalueren of de zorg nog passend is, en bij te sturen waar nodig.
De hierboven genoemde normen komen uit een Benchmarkgegevens uit de zorgsector. Veel onderzoeken en kwaliteitsrapportages binnen de zorgsector (zoals Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, Patiëntenfederatie Nederland, en branche-specifieke kwaliteitsmetingen) laten zien dat tevredenheidsnormen vaak rond de 75% tot 90% liggen voor diverse thema’s.
Bijvoorbeeld: scores van 80-90% worden vaak gezien als ‘goed’ of ‘hoogwaardig’ in cliënttevredenheidsonderzoeken.
Een score onder de 70% duidt meestal op verbeterpunten en wordt door organisaties vaak als onvoldoende ervaren.
3.2 Intern tevredenheidsonderzoek domein bedrijfsvoering
Toelichting indicator
Intern klantonderzoek dat de gemiddelde score op Domein Bedrijfsvoering meet bij de klanten van
Meerinzicht Bedrijfsvoering: Ermelo, Harderwijk, Zeewolde en Domein Sociaal. Deze indicator meet hoe tevreden de klanten van Meerinzicht Bedrijfsvoering (Ermelo, Harderwijk, Zeewolde en Domein Sociaal) zijn over de diensten en ondersteuning van en samenwerking met domein Bedrijfsvoering.
Norm
Een richtscore van minimaal 7,5
Toelichting op de norm
In het rapport Berenschot (24-06-2024) wordt een norm van 7 of 7,5 als realistisch gesteld. Om als Meerinzicht ambitieus te blijven, streven we naar een 7,5.
3.3 Tijdigheid van dienstverlening domein sociaal
Indicatoren met betrekking tot de afhandeling van aanvragen, administratieve taken en bereikbaarheid binnen het domein sociaal. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om taken en aanvragen in het kader van de WMO, de bijzondere bijstand, de gehandicaptenparkeerkaart, minimaregelingen en regelingen voor levensonderhoud.
3.3.1 Afhandeling aanvragen binnen termijn
Toelichting indicator
Aanvragen en taken worden binnen de wettelijke termijnen of de vastgestelde Dienstverleningsovereenkomst (DVO) termijn afgehandeld. Deze indicator meet de tijdigheid van de afhandeling van aanvragen voor verschillende regelingen binnen het domein sociaal. Het doel is om te waarborgen dat inwoners tijdig uitsluitsel krijgen over hun aanvraag.
Norm
De norm is gesteld op 90% van de aanvragen.
Toelichting op de norm
Door 90% als norm te hanteren, streven we naar een hoge mate van compliance met wettelijke en contractuele termijnen, terwijl er rekening wordt gehouden met onvoorziene omstandigheden die een kleine afwijking kunnen veroorzaken. Dit zorgt voor rechtszekerheid voor de aanvrager en draagt bij aan een betrouwbare dienstverlening.
3.3.2 Afhandeling administratieve werkzaamheden
Toelichting indicator
Administratieve werkzaamheden (zoals registratie, berichtenverkeer, e.d.) worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
Deze indicator richt zich op de snelheid van interne processen zoals het registreren van gegevens en het afhandelen van berichtenverkeer binnen het domein sociaal. Een snelle afhandeling hiervan is cruciaal voor een efficiënte bedrijfsvoering en een accurate dossieropbouw.
Norm
De norm is gesteld op 90% van de administratieve werkzaamheden.
Toelichting op de norm
Een norm van 90% binnen de wettelijke termijnen zorgt ervoor dat de administratieve lasten beperkt blijven en dat informatie snel beschikbaar is voor verdere processtappen. Dit draagt bij aan een vlotte doorstroom van dossiers en voorkomt onnodige vertragingen in de dienstverlening.
3.3.3 Bereikbaarheid domein sociaal
Toelichting indicator
Het domein sociaal (KCC Meerinzicht) is tijdens de openingstijden van de gemeenten bereikbaar. Deze indicator meet de beschikbaarheid van de gemeentelijke diensten binnen domein sociaal voor haar inwoners gedurende de vastgestelde openingstijden. Het gaat hierbij om de mogelijkheid voor inwoners om contact op te nemen via diverse kanalen.
Norm
De norm is gesteld op 95% van de openingstijden.
Toelichting op de norm
Een bereikbaarheid van 95% garandeert dat inwoners vrijwel altijd contact kunnen leggen met domein sociaal wanneer zij dit nodig hebben tijdens de reguliere openingstijden. Dit bevordert de toegankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening en zorgt ervoor dat vragen en problemen tijdig kunnen worden opgepakt.
4. KPI - kostenbeheersing
We zijn ons bewust van de verantwoordelijkheid die hoort bij het werken met publieke middelen. We maken bewust keuzes in de inzet van middelen. Efficiënt werken en scherp sturen op kosten gaan hand in hand met onze ambitie om kwaliteit en klantgerichtheid te blijven leveren.
4.1 Financieel resultaat
Toelichting indicator
Middels de indicator financieel resultaat wordt verantwoording afgelegd over de inzet van publieke middelen, hoe deze middelen worden besteed en of Meerinzicht binnen het budget blijft. Het biedt transparantie op de financiële prestaties voor de gemeenten
| Norm | ||
|---|---|---|
| Baten | Lasten | |
| Domein Bedrijfsvoering | 33.105 | 33.105 |
| Domein Sociaal | 18.498 | 18.498 |
| Totaal Meerinzicht | 51.603 | 51.603 |
Toelichting op de norm
De norm vindt zijn basis in de vastgestelde begroting van Meerinzicht.
4.2 Kengetallen
Toelichting indicator
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.
De liquiditeit verwijst naar de mate waarin aan korte termijn betalingsverplichtingen voldaan kan worden. Dit betekent dat er voldoende liquide middelen zijn, zoals contanten en gemakkelijk te gelde te maken activa, om uitgaven, zoals salarissen en schulden, te voldoen.
Overige financiële kengetallen zoals solvabiliteit en bijvoorbeeld structurele exploitatieruimte zijn voor Meerinzicht minder relevant
| Normen | |
|---|---|
| Norm | |
| Netto Schuldquote | 7,3% |
| Liquiditeit (gemiddeld x € 1.000) | > 1,0 |
Toelichting op de normen
De norm voor de netto schuldquote is gebaseerd op de financiële verhoudingen binnen Meerinzicht en vindt zijn basis in de begroting. De norm voor liquiditeit dient boven de 1,0 uit te komen, wat inhoudt dat op elk moment aan de kortlopende verplichtingen voldaan kan worden.
4.3 Rechtmatigheid
Toelichting indicator
In het kader van rechtmatigheid wordt er verantwoording afgelegd over de naleving van relevante wet- en regelgeving, interne regels en begrotingsafspraken (het normenkader) bij de uitvoering van het financiële beheer. Daarmee wordt verklaard dat de financiële handelingen en transacties in overeenstemming zijn met de geldende regels en kaders.
| Norm | |
|---|---|
| Norm | |
| Rechtmatigheid | > 98% |
Toelichting op de norm
In de rechtmatigheidsverantwoording gaat het om drie criteria: het voorwaardencriterium, het misbruik- en oneigenlijk gebruikscriterium en het begrotingscriterium. Voorgeschreven in de regelgeving is een maximum onrechtmatigheid. De voorgeschreven verantwoordingsgrens voor 2025 is gemaximeerd op 2% (was in 2024 3%). Het definitieve percentage wordt door het bestuur vastgesteld.
5. KPI - projecten
Het vaststellen van passende indicatoren en normen is cruciaal voor effectieve projectsturing. De normen moeten voldoende ambitieus zijn om prestaties te stimuleren, maar ook realistisch blijven om motiverend te werken.
Belangrijker dan alleen het meten van afwijkingen is de actie die volgt bij normoverschrijding:
- Welke escalatiepaden zijn beschikbaar?
- Wie is verantwoordelijk voor welke interventies?
- Wanneer grijpen we in?
De hieronder voorgestelde normen zijn gebaseerd op best practices uit erkende projectmethodieken zoals PRINCE2. Deze normen worden wereldwijd toegepast en voortdurend verfijnd op basis van decennia aan praktijkervaring. Ze fungeren als vroege waarschuwingssignalen en stellen projectteams in staat om tijdig en proactief bij te sturen. Periodieke evaluatie van de normen is essentieel.
5.1 Projectbeheersing (%):
Toelichting indicator
Het percentage van het project dat is voltooid ten opzichte van de geplande voortgang. Dit kan visueel worden weergegeven in een dashboard.
Norm
Minimaal 90% van de geplande voortgang op elk meetmoment.
Toelichting op de norm
- Realistisch maar uitdagend: Een norm van 100% is te ambitieus, aangezien kleine vertragingen of onverwachte gebeurtenissen vrijwel onvermijdelijk zijn. 90% biedt ruimte voor beperkte afwijkingen zonder dat het project direct als "rood" wordt aangemerkt.
- Vroege signalering van problemen: Structurele onderprestatie onder de 90% wijst op knelpunten die actie vereisen. Dit dwingt tot tijdig ingrijpen, bijvoorbeeld door middelen aan te passen, de scope te herzien, de planning bij te stellen, prioriteiten aan te passen en/of risico’s te mitigeren.
- Stimulans voor proactief management: Het streven naar ten minste 90% stimuleert projectteams om actief knelpunten te signaleren en op te lossen.
- Eenvoudige communicatie: Percentages zijn universeel begrijpelijk en goed te visualiseren in dashboards.
- Beperking van neveneffecten: Projecten staan zelden op zichzelf. Vertragingen kunnen doorwerken in andere projecten, processen of dienstverlening. Een norm helpt niet alleen om afspraken na te komen, maar dient ook om bewuste en tijdige afwegingen te maken. Ontwikkelingen, nieuwe regels e.d. kunnen een reden zijn om de planning onderbouwd en met een formeel besluit aan te passen om het projectresultaat te halen.
5.2 Budget Afwijking (%):
Toelichting indicator
Het verschil tussen het werkelijke en het geplande budget.
Norm
Maximaal 5% overschrijding ten opzichte van het geplande budget.
Toelichting norm
Financiële discipline: Binnen Meerinzicht worden projecten uitgevoerd met beperkte middelen. Een overschrijding van meer dan 5% kan leiden tot problemen in de financiële verantwoording.
- Ruimte voor onvoorziene kosten: Een afwijking van exact 0% is zelden haalbaar. Factoren zoals inflatie, technische complexiteit of nieuwe regelgeving kunnen extra kosten veroorzaken. Een marge van 5% is acceptabel en realistisch.
- Vroegtijdige escalatie: Dreigende overschrijding boven de 5% vereist actie, zoals het herzien van de begroting of het nemen van kostenbeheersende maatregelen.
- Beheersing van scope: Een strakke budgetnorm voorkomt ongecontroleerde scope-uitbreiding zonder bijpassend budget.
Bijlage 5: Bijdragen per gemeente
Terug naar navigatie - - Bijlage 5: Bijdragen per gemeenteBijdragen per gemeente
Terug naar navigatie - Bijlage 5: Bijdragen per gemeente - Bijdragen per gemeenteGemeente Ermelo
Onderdeel (bedragen x ⬠1.000,-) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Domein bedrijfsvoering (uniform) |
10.762 |
10.821 |
10.862 |
10.868 |
10.890 |
Domein Sociaal (uniform) |
3.160 |
3.152 |
3.133 |
3.132 |
3.132 |
subtotaal |
13.922 |
13.973 |
13.995 |
14.000 |
14.022 |
Ermelo specifiek domein bedrijfsvoering |
|||||
1 FTE Financiƫn |
110 |
112 |
114 |
114 |
114 |
Applicatie Mapkit Ermelo |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Beste organisatie idee |
6 |
3 |
3 |
3 |
3 |
BHV Ermelo |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
CBM vastgoedinformatie ERM |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
Communicatie 0,83 FTE |
80 |
82 |
84 |
84 |
84 |
Communicatie 1,3 FTE |
124 |
127 |
129 |
129 |
129 |
Compensatie i.v.m. ziekte |
20 |
21 |
21 |
21 |
21 |
Door te belasten ERM |
11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
E-depot ermelo |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
HRM-ondersteuning |
46 |
48 |
48 |
48 |
48 |
Juridische medewerker 0,1 fte |
7 |
8 |
8 |
8 |
8 |
Leerlijn leidinggevende |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leerplein Ermelo |
41 |
43 |
43 |
43 |
43 |
MTO EHZM |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
NotuBiz licenties |
33 |
42 |
42 |
42 |
42 |
Ontwikkelbudget van de NWD |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Overige facturatieopdrachten MIZ |
-31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PO-functionaris ERM |
45 |
46 |
47 |
47 |
47 |
Sigmax Ermelo |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
Traineeprogramma ERM |
220 |
228 |
228 |
228 |
228 |
Uitbereiding applicatie Moor |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Wet open overheid ERM |
158 |
173 |
106 |
106 |
106 |
Ontheemden Oekraine |
37 |
||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
4 |
||||
Summerevent |
8 |
||||
subtotaal bedrijfsvoering |
988 |
998 |
935 |
935 |
935 |
Ermelo specifiek domein sociaal |
|||||
Beschermingstafel |
14 |
16 |
16 |
16 |
16 |
Jeugdwet |
327 |
328 |
328 |
328 |
328 |
MIZDS Kwaliteit & Beleid |
7 |
4 |
0 |
0 |
0 |
MIZDS Wmo |
15 |
16 |
16 |
16 |
16 |
Uitvoering inburgering |
199 |
200 |
202 |
202 |
202 |
Uitvoering JOR |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Uitvoering Leerplicht |
110 |
111 |
112 |
112 |
112 |
Ontheemden Oekraine |
96 |
||||
subtotaal sociaal |
778 |
685 |
684 |
684 |
684 |
Totaal Ermelo |
15.688 |
15.656 |
15.614 |
15.619 |
15.641 |
Gemeente Harderwijk
Onderdeel (bedragen x ⬠1.000,-) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Domein bedrijfsvoering (uniform) |
12.122 |
12.192 |
12.220 |
12.225 |
12.251 |
Domein Sociaal (uniform) |
7.039 |
7.009 |
6.971 |
6.973 |
6.973 |
subtotaal |
19.161 |
19.201 |
19.191 |
19.198 |
19.224 |
Harderwijk specifiek domein bedrijfsvoering |
|||||
Applicatie Mapkit Harderwijk |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Archiefachterstanden Harderwijk |
123 |
273 |
0 |
0 |
0 |
BCT en Lost Lemon |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Bekendmakingen Harderwijk |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
Beste organisatie idee |
6 |
3 |
3 |
3 |
3 |
BHV Harderwijk |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
Bodediensten Harderwijk |
101 |
103 |
105 |
105 |
105 |
Catering de Werf |
88 |
90 |
92 |
92 |
92 |
Communicatie med. (Participatie) |
41 |
43 |
44 |
44 |
44 |
Communictieadviseur 0,39 FTE |
39 |
39 |
0 |
0 |
0 |
Door te belasten HWK |
26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
E-depot Harderwijk |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
Flexibel belonen Harderwijk |
14 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Klantinfocus Harderwijk |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Klinkende taal |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leerlijn leidinggevende |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leerplein Harderwijk |
77 |
80 |
80 |
80 |
80 |
MTO EHZM |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
Ontwikkelbudget van de NWD |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
ORIBI - vervanging en uitbreiding Ha |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Overige facturatieopdrachten MIZ |
-134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PO-functionaris HWK |
88 |
90 |
92 |
92 |
92 |
Roosterprogramma Sypel HWK |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
Stembureaumanager hwk |
9 |
9 |
9 |
9 |
9 |
Traineeprogramma HWK |
220 |
228 |
228 |
228 |
228 |
Uitbreidingsmodule Stembureau-live |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Vergunningvrij parkeren HWK |
32 |
33 |
33 |
33 |
33 |
Wet open overheid HWK |
185 |
191 |
113 |
113 |
113 |
Ontheemden Oekraine |
20 |
||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
8 |
||||
Summerevent 2025 |
18 |
||||
subtotaal bedrijfsvoering |
1.063 |
1.278 |
887 |
887 |
887 |
Harderwijk specifiek domein sociaal |
|||||
Beschermd wonen |
398 |
398 |
398 |
398 |
398 |
Beschermingstafel |
25 |
28 |
28 |
28 |
28 |
Doorstroompunt (RMC) |
941 |
754 |
761 |
761 |
761 |
Jeugdwet |
580 |
582 |
582 |
582 |
582 |
MIZDS Kwaliteit & Beleid |
127 |
4 |
0 |
0 |
0 |
MIZDS Participatie |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MIZDS Wmo |
27 |
28 |
28 |
28 |
28 |
Uitvoering inburgering |
380 |
385 |
392 |
394 |
394 |
Uitvoering JOR |
16 |
16 |
16 |
16 |
16 |
Uitvoering Leerplicht |
194 |
196 |
197 |
197 |
197 |
Flexibel belonen Harderwijk |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
Ontheemden Oekraine |
53 |
||||
subtotaal sociaal |
2.778 |
2.398 |
2.409 |
2.411 |
2.411 |
Totaal Harderwijk |
23.002 |
22.877 |
22.487 |
22.496 |
22.522 |
Gemeente Zeewolde
Onderdeel (bedragen x ⬠1.000,-) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Domein bedrijfsvoering (uniform) |
7.893 |
7.937 |
7.970 |
7.973 |
7.990 |
Domein Sociaal (uniform) |
2.094 |
2.086 |
2.090 |
2.091 |
2.091 |
subtotaal |
9.987 |
10.023 |
10.060 |
10.064 |
10.081 |
Zeewolde specifiek domein bedrijfsvoering |
|||||
0,5 Fte Het Baken Gebouwbeheer |
50 |
50 |
50 |
50 |
50 |
0,67 FTE Juridisch medewerker |
67 |
68 |
69 |
69 |
69 |
Beste organisatie idee |
6 |
3 |
3 |
3 |
3 |
BHV Zeewolde |
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
Communicatie 0,56 fte ZWD |
40 |
41 |
42 |
42 |
42 |
Communicatieadviseur 0,61 FTE |
61 |
61 |
0 |
0 |
0 |
E-depot Zeewolde |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
Juridisch medewerker 0,3 fte |
34 |
35 |
35 |
35 |
35 |
Kwijtscheldingen belastingen |
16 |
16 |
17 |
17 |
17 |
Leerlijn leidinggevende |
8 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leerplein Zeewolde |
29 |
30 |
30 |
30 |
30 |
MTO EHZM |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Ontwikkelbudget van de NWD |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Overige facturatieopdrachten MIZ |
65 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PO-functionaris ZWD |
45 |
46 |
47 |
47 |
47 |
Traineeprogramma ZWD |
110 |
112 |
112 |
112 |
112 |
Wet open overheid ZWD |
144 |
149 |
91 |
91 |
91 |
Ontheemden Oekraine |
12 |
||||
Nieuwjaarsbijeenkomst 2025 |
3 |
||||
Summerevent 2025 |
8 |
||||
subtotaal bedrijfsvoering |
726 |
642 |
524 |
524 |
524 |
Zeewolde specifiek domein sociaal |
|||||
Jeugdwet |
280 |
280 |
280 |
280 |
280 |
MIZDS Kwaliteit & Beleid |
57 |
4 |
0 |
0 |
0 |
MIZDS Wmo |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
Toegang Jeugd ZWD |
1.164 |
1.078 |
968 |
968 |
968 |
Uitvoering inburgering |
174 |
169 |
167 |
168 |
168 |
Uitvoering Leerplicht |
95 |
95 |
96 |
96 |
96 |
Ontheemden Oekraine |
13 |
||||
subtotaal sociaal |
1.796 |
1.639 |
1.524 |
1.525 |
1.525 |
Totaal Zeewolde |
12.509 |
12.304 |
12.108 |
12.113 |
12.130 |
Overige
Onderdeel (bedragen x ⬠1.000,-) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Domein bedrijfsvoering |
|||||
Overige specifieke bijdrage |
430 |
148 |
148 |
148 |
148 |
Opbrengst bijhouden BGT |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
Inkoop Meerinzicht |
154 |
160 |
160 |
160 |
160 |
Onderhanden werk 2024 |
1.387 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regiegroep Samen MIZ |
49 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sp. Prijsmutaties |
193 |
306 |
554 |
503 |
503 |
Sp. Bijdr. Afwijkende besluitvorming |
0 |
0 |
20 |
20 |
20 |
VZ Afvloeiingsregeling personeel |
33 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VZ WW |
16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
subtotaal bedrijfsvoering |
2.274 |
626 |
894 |
843 |
843 |
Domein Sociaal |
|||||
Overige specifieke bijdrage |
270 |
-2 |
-2 |
-2 |
-2 |
Toekomst tuinen |
75 |
||||
Bestrijden Jeugdwerkloosheid |
26 |
||||
Project ESF |
298 |
306 |
306 |
52 |
52 |
Regionaal Expertise Team |
49 |
||||
Elburg |
414 |
418 |
419 |
419 |
419 |
Hattem |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nunspeet |
502 |
509 |
510 |
510 |
510 |
Onderhanden werk 2023 |
145 |
150 |
150 |
-4 |
-4 |
Onderhanden werk 2024 |
23 |
||||
Oldebroek |
442 |
422 |
423 |
423 |
423 |
Putten |
143 |
134 |
135 |
135 |
135 |
Bijdr. Afwijkende besluitvorming |
0 |
0 |
72 |
72 |
72 |
VZ Afvloeingsregeling personeel |
27 |
21 |
0 |
0 |
0 |
VZ WGA |
21 |
3 |
0 |
0 |
0 |
subtotaal sociaal |
2.439 |
1.965 |
2.017 |
1.609 |
1.609 |
Totaal Overige |
4.713 |
2.591 |
2.911 |
2.452 |
2.452 |