Samenvatting en leeswijzer

Inleiding

Terug naar navigatie - Samenvatting en leeswijzer - Inleiding

In de bestuursrapportage 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Meerinzicht wordt verantwoording afgelegd over de dienstverlening in de eerste zes maanden van 2025. Daarnaast geeft deze rapportage een doorkijk naar de ontwikkelingen en financiële gevolgen voor de tweede helft van 2025. De begroting en dus ook deze verantwoording bevatten alleen de bedrijfsvoeringskosten van de organisatie van de twee domeinen van Meerinzicht. De zorgkosten van het sociaal domein (zoals de kosten voor bijstandsuitkeringen, jeugdhulp, inburgering en Wmo-voorzieningen) maken hier geen deel van uit; deze zijn onderdeel van de gemeentelijke begrotings- en verantwoordingscyclus.

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting en leeswijzer - Samenvatting

In  2015, 10 jaar geleden, werd Meerinzicht opgericht. In die tijd zijn er behoorlijke stappen gezet. Er wordt meer samengewerkt tussen de afdelingen  en er wordt gewerkt  aan het verbeteren van de kwaliteit en processen.  Zo streven wij naar betere en efficientere dienstverlening.  Voor domein bedrijfsvoering kan hierbij de I-visie niet onbenoemd blijven.  Dit is de informatievisie van de vier organisaties (Ermelo, Harderwijk, Zeewolde en Meerinzicht) waaraan gewerkt wordt en waarin  Meerinzicht een belangrijke ondersteunende rol heeft. De speerpunten hierbij zijn:
- uitstekende dienstverlening  aan inwoners;
- duurzame en robuuste organisatie;
- het faciliteren van de samenwerking.

Er wordt ook continu gewerkt aan het verbeteren van de processen en kwaliteit.  Binnen domein sociaal  staan hierbij de maatschappelijke opgaven en doelen in de nota Sociaal domein EHZ centraal.  In de programma's domein Bedrijfsvoering en domein Sociaal worden de belangrijkste ontwikkelingen vermeld. Daarvoor verwijzen we naar beide programma's.

Beide domeinen maken gebruik van de zogenoemde A3-jaarplannen om in control te blijven. Daarbij wordt gestuurd op de zogenoemde 4 K's (kwaliteit, klantgerichtheid, kostenbeheersing, vermindering van de kwetsbaarheid). Die 4 K's spelen ook een belangrijke rol bij de set van KPI's.  Meerinzicht ontwikkelt deze KPI's in navolging van de aanbevelingen van de  rekenkamercommissies Ermelo-Harderwijk en Vallei en Veluwerand en het hieropvolgende rapport van Berenschot. De verdere invulling van deze KPI's vindt u in de bijlage bij deze bestuursrapportage terug. In de tweede helft van 2025 worden de dashboards voor de KPI's ontwikkeld. In 2026 zal hier dan voor het eerst over gerapporteerd  worden. 

Daarnaast staat dit jaar in het teken van de ombuigingsopgaven. Meerinzicht heeft een inventarisatie van de ombuigingsmogelijkheden opgeleverd. Onlangs zijn de raden hierin in een gezamenlijke raadsbijeenkomst op 27 mei jl. over geïnformeerd. Daarbij ging het met name over het verdere verloop van het besluitvormingsproces. Dit zal het tweede halfjaar zijn beslag krijgen. Hiertoe zullen de gemeentebesturen in bundels voorstellen voorgelegd krijgen. 

Financieel resultaat
Het verwachte financiële resultaat over 2025 op grond van deze bestuursrapportage is € 372.000 negatief voor heel Meerinzicht.( Dit 0,67 procent van €55.864.000) In onderstaande tabel is dit verwachte resultaat weergegeven. 

Voor domein bedrijfsvoering een nadelig saldo van € 32.000. Voor de toelichting van dit resultaat zijn 3 componenten relevant:

  • personele lasten
  • werkbudgetten
  • projecten

Binnen de personele lasten worden alle lasten meegenomen die betrekking hebben op salarissen, inhuur en personeelskosten (dit zijn studie-, opleidings- en representatiekosten. Op de personele lasten wordt een nadelig saldo van € 73.000 verwacht.

Hogere inhuurlasten leiden tot een nadelig saldo van € 31.000.
Dit komt door een toename van het aantal ingediende WOZ-bezwaren en kwijtscheldingsaanvragen. Om deze aanvragen binnen de wettelijke termijnen te kunnen afhandelen, zijn extra medewerkers ingehuurd. Ingehuurd personeel brengt vaak hogere uurtarieven met zich mee dan medewerkers in vaste dienst. Daarnaast vindt er ook inhuur plaats vanwege (langdurige) ziekte.

Het studie- en opleidingsbudget wordt overschreden. Deze overschrijding heeft twee oorzaken. Ten eerste wordt de overschrijding veroorzaakt door het CAO-effect. In de oorspronkelijke begroting voor 2025 was een CAO-index van 5,8% opgenomen. Op basis van het huidige CAO-akkoord blijkt dit echter geen 5,8%, maar 1,96% te zijn. Het opleidingsbudget bedraagt 1,75% van de loonsombegroting. Doordat de loonsombegroting daalt als gevolg van het aangepaste CAO-effect, neemt ook het beschikbare opleidingsbudget af. De opleidingsjaarplannen en -toezeggingen zijn begin dit jaar op afdelingsniveau vastgesteld. Nu het budget lager uitvalt, ontstaat er een tekort.

Ten tweede wordt de overschrijding van het opleidingsbudget mede veroorzaakt door de hogere instroom van nieuwe medewerkers. Zij moeten worden ingewerkt en opgeleid om hun werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren.

Meerinzicht hanteert - naar aanleiding van de zienswijze van Harderwijk op de Meerjarenbegroting 2024-2027 van de gemeente - de nullijn op de materiële budgetten. Het niet indexeren en dus een nullijn hanteren voor materiële budgetten veroorzaakt  financiële druk door stijgende kosten, vooral bij langlopende contracten met prijsaanpassingen.  Dit heeft structurele gevolgen en leidt in 2025 tot een negatief resultaat van € 15.000. In hoofdstuk 3 is dit verder toegelicht. 

Tot slot wordt er ten aanzien van de projecten die door domein Bedrijfsvoering worden uitgevoerd een positief resultaat van € 56.000 verwacht. Per saldo leidt dit voor domein bedrijfsvoering tot een verwacht negatief resultaat van € 32.000.

Voor domein Sociaal is  het verwachte resultaat over 2025 € 340.000 nadelig. De uitvoering binnen het domein sociaal staat onder druk: er wordt meer beroep gedaan op tijdelijke vervanging door uitval van vast personeel door (overwegend niet-werkgerelateerde) ziekte. Om de dienstverlening aan de klanten op een goede manier (dat de kwaliteit en continuïteit geborgd is) en binnen wettelijke termijnen te behalen, is tijdelijke vervanging en een goede overdracht nodig. Bij beleidsfuncties is een groter verloop en kost het meer tijd om geschikte en gekwalificeerde medewerkers te vinden.  Dit is overigens ook een landelijke trend.  Tegelijkertijd zetten de afdelingen binnen domein sociaal volop op in ontwikkeling van nieuwe werkwijzen, innovatie, pilots, samenwerking met het voorveld en het voldoen aan aan landelijke, regionale en lokale beleidsontwikkelingen en lokale uitvoeringsprogramma's.  Ook dit vraagt het borgen van kwaliteit en continuïteit.  In de prognose leidt dit in zijn geheel tot een nadelig resultaat van € 522.000. Verder wordt er dit jaar gebruik gemaakt van een beschikbare afvloeiingsregeling voor personeel: dit leidt tot een verwacht nadeel van € 54.000.

De ruimte die bestaat binnen bepaalde budgetten, zoals een aantal stelposten,  wordt gebruikt om dit tekort op te vangen. Uiteraard alleen als er geen directe besteding tegenover die ruimte in het budget staat. Het gaat dan om een bedrag van € 244.000.  Samen met nog twee kleine posten komt het verwachte saldo op € 340.000 negatief uit.   

Begrotingswijziging 2025
De eerst begrotingswijziging 2025 is als bijlage bij deze bestuursrapportage opgenomen. Hierin zijn de bovengenoemde onderdelen verwerkt en zijn ook de aanvullende opdrachten van de gemeenten opgenomen. Voor de volledigheid melden wij dat in de begrotingswijziging ook het CAO-effect is meegenomen. In de oorspronkelijke of primitieve begroting over 2025 was de CAO-index van 5,8% opgenomen. Op basis van het huidige CAO-akkoord blijkt dit geen 5,8 maar 1,96 procent. Voor 2026 en verder is 3,8 procent opgenomen, dit is echter op basis van de huidige CAO-afspraken aanzienlijk minder. Dit effect is niet in het prognoseresultaat 2025 opgenomen, maar wel in de begrotingswijziging: een deel van de begroting vloeit als gevolg hiervan terug naar de deelnemende gemeenten. 

Concernbeeld saldo Meerinzicht (bedragen x €1.000)
Saldo
Domein Bedrijfsvoering
-32
Domein Sociaal
-340
Saldo
-372

Leeswijzer bestuursrapportage

Terug naar navigatie - Samenvatting en leeswijzer - Leeswijzer bestuursrapportage

In hoofdstuk 1  wordt nader ingegaan op de twee programma’s van de begroting van Meerinzicht waarbij met name wordt ingegaan op de in het oog springende ontwikkelingen. Hoofdstuk 2 bevat de paragraaf bedrijfsvoering. De paragraaf geeft inzicht in de stand van zaken omtrent de brede bedrijfsvoeringsaspecten van de beide domeinen van Meerinzicht om de beleidsdoelstellingen uit de programma’s te realiseren. De ontwikkelingen met impact voor de organisatie en de bijbehorende inrichting voor bedrijfsvoering komen aan bod.

In hoofdstuk 3 worden voorstellen gedaan met financiële gevolgen en wordt onder voorbehoud van besluitvorming door het bestuur het geprognosticeerde saldo met bijbehorende analyse en het overzicht van baten en lasten gepresenteerd. In bijlage 1  is de ontwerp 1e begrotingswijziging 2025 opgenomen. Deze is op basis van reeds bestaande besluiten/opdrachten verwerkt. De effecten daarvan zijn per gemeente inzichtelijk gemaakt op basis van de verdeelsleutel van het programma sociaal domein, het programma bedrijfsvoering en de specifieke bijdrage van (maatwerk)opdrachten.