Het doorontwikkelen van het gegevensbeheer/-management is inmiddels als een van de belangrijke speerpunten binnen bedrijfsvoering aangesloten bij het in 2023 gestarte traject “Informatiehuishouding op orde”. Naast dit onderwerp en de inmiddels behaalde resultaten op de inhoud zijn er gezien de samenhang meerdere onderwerpen waarop een integrale aanpak en sturing van belang is. In eerste instantie is de focus voor dit onderwerp afgebakend tot de gegevenssets en basisregistraties van Belastingen en Geo. Deze doorontwikkeling kenmerkt zich door een organische werkwijze waarbij vanuit verschillende projectmatige activiteiten de vooraf bepaalde doelstellingen worden gerealiseerd. Als onderdeel van de “Informatiehuishouding op orde” hebben we dit onderwerp integraal bij de actualisatie van de I-visie betrokken.

Ontwikkeling van het gegevensmanagement.

Het ontwikkelen van het gegevensmanagement is een van de belangrijke speerpunten binnen domein Bedrijfsvoering. In eerste instantie is de focus voor dit onderwerp afgebakend tot de gegevenssets en basisregistraties van Belastingen en Geo-informatie. De ontwikkeling kenmerkt zich enerzijds door een organische werkwijze waarbij vanuit verschillende routine- en projectmatige activiteiten de vooraf bepaalde doelstellingen worden gerealiseerd. Met name op de inhoud. Anderzijds zal het onlangs vastgestelde I-beleid / -governance ingezet worden om EHZM-brede invoering mogelijk te maken. Met name op de organisatie, borging en afspraken.  Als concreet resultaat over Q1 en Q2 van 2025 zijn de volgende mijlpalen te benoemen:

  • Het projectplan voor herziening (start Q3-2025) van de Geo-architectuur is in samenspraak met I&A en leverancier afgerond.
  • Er zijn werkafspraken gemaakt voor het maken van de Metadataschema's van sector- en kernregistraties.
  • Met de komst van het I-Beleid en -Governance is er meer aandacht gekomen voor Gegevensmanagement op strategisch niveau en voor de in te voeren structuur en sturing.
  • In de I-governance zijn rollen en positionering voor  Gegevensmanagement vastgelegd.

Daarnaast wordt er een opdracht uitgewerkt om de samenwerking tussen de teams Geo-informatie, BI en Onderzoek verder te intensiveren.

Ontwikkeling van het archiefwaardig werken en het informatiebeheer

Het meerjarenprogramma "Werken aan Dossiers" (tot en met 2026) richt zich op het verbeteren van archiefwaardig werken, met specifieke aandacht voor het Sociaal Domein (optimalisatie dossiervorming) en Bedrijfsvoering (uniformering werkprocessen en heldere dienstverleningsafspraken). Parallel hieraan worden historische archiefachterstanden ingelopen en wordt geïnvesteerd in kennis en integrale samenwerking. Tevens is er afstemming met andere aanverwante ontwikkelingen waaronder het "Programma Informatiehuishouding op orde" om waar mogelijk synergie in aanpak, voortgang en resultaat te vinden.

De herinrichting van de processen binnen Documentaire Informatievoorziening/ Record Management is gestart, gericht op een nieuwe procesarchitectuur en standaardisatie van dienstverlening. Het formatieplan voor de nieuwe situatie is gereed en er wordt gewerkt aan een migratieplan. 

Er is een duidelijk beeld van de achterstanden sinds de herijking in 2020. Een belangrijke mijlpaal is dat binnen het domein Belastingen 80% van deze achterstand succesvol is weggewerkt. De eerste optimalisatieopdrachten zijn opgesteld voor verbetering van de informatiehuishouding binnen Belastingen zodat er geen nieuwe achterstanden meer ontstaan.

Voor dossiervorming binnen het Sociaal Domein is een aanzienlijke versnelling bereikt. Analyses van minimaregelingen en processen zijn afgerond, een WMO-pilot is succesvol uitgevoerd, en de analyse van documentkoppelingen is gestart. Het project 'scannen voor vervanging' is ingevoerd per 1 januari 2025.

Samengevat wordt er gestructureerd gewerkt aan een toekomstbestendige informatiehuishouding door processen te verbeteren, achterstanden weg te werken en te investeren in systemen en mensen, met duidelijke resultaten en planningen.