• We bieden inkomensondersteuning voor inwoners die het niet redden op eigen kracht en vergroten daarmee hun bestaanszekerheid.
  • We benutten  participatiemogelijkheden als (tussen)stap voor het vergroten van zelfregie en streven we naar kansengelijkheid voor kinderen en jongeren die opgroeien in bestaansonzekerheid.
    In 2025 willen we een start maken met de Inburgering voor mensen die nog niet gehuisvest zijn, maar wel op een AZC in de buurt verblijven. Met deze wijziging willen we gemotiveerde statushouders eerder de kans geven aan hun inburgering te beginnen, waardoor ze bij de huisvesting al een deel van hun inburgering hebben afgerond. Hiernaast worden ook mogelijke toekomstige uitkeringskosten voorkomen.

Minimaregelingen: 95% van de reguliere aanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld. 
Vanaf 2025 zijn er geen uitvoeringsmiddelen meer beschikbaar voor de energietoeslag. Daarmee zijn er aanzienlijk minder middelen voor de uitvoering. Daarom is gekozen geen collegiale toetsing meer uit te voeren op de manier zoals in 2024. Collegiale toetsing vindt nu alleen op verzoek plaats bij complexe casussen/ berekeningen. 
Ten aanzien van de reguliere minimaregelingen is de dienstverlening norm behaald: 90% van de aanvragen is binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Op dit moment is het namelijk 95%. Wanneer een aanvraag onvolledig bleek en niet direct beoordeeld kon worden, werd de behandeltermijn soms overschreden. De automatische toekenningen voor IIT en MBR hebben de binnenkomst van aanvragen en de afhandeling daarvan wat verlicht. Ook de communicatie daarover op de website heeft de binnenkomst van aanvragen wat gespreid wat bijdraagt aan het afhandelen binnen de termijnen
Om transparantie richting inwoners te waarborgen, is op de website van Meerinzicht zichtbaar met welke aanvragen – op basis van datum van indiening – momenteel gewerkt wordt. Dit stelt klanten in staat om zelfstandig na te gaan wat de status van hun aanvraag is.
Ondanks alle inzet om het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren en de aanvraag van middelen bij de kadernota voor deze taak zijn toegekend, worden de uitvoeringskosten wel overschreden. 

Inkomensondersteuning 2025 
Vanaf oktober 2024 tot februari 2025 is het aantal bijstandscliënten gestegen, van  1437 naar 1480 uitkeringen (totaal 3 gemeenten). Vanaf februari is het aantal weer dalende, momenteel (medio mei) is het aantal 1463 uitkeringen.  Het is lastig in te schatten hoe het verdere verloop dit jaar zal zijn. De laatste jaren zijn veel statushouders ingestroomd en deze groep stroomt doorgaans niet binnen 3 jaar uit richting werk. Uitstroom naar werk is nog lastig omdat zij verplichtingen hebben in het kader van de wet Inburgering.  Er wordt vol ingezet op uitstroom naar werk daar waar dat tot de mogelijkheden behoort. Een groot deel van het bestand is echter ingedeeld in de doelgroepen meedoen en ondersteuning, waarvoor werk vooralsnog niet tot de mogelijkheden behoort. Dit vraagt aanvullende activiteiten in de sociale basis. 

De grootste redenen van instroom zijn statushouders, verhuizingen vanuit andere gemeenten, wegvallen WW en wegvallen arbeid. Vooral deze laatste 2 groepen proberen we ook zo snel mogelijk naar werk te begeleiden. Met de accountmanager bespreken we voor alle nieuwe instroom de vacatures die er zijn en proberen klanten te plaatsen op deze vacatures.  Als gevolg van het hoger aantal bijstandsgerechtigden staat de formatie bij afdeling Participatie bij inkomensondersteuning en participatie naar (onbetaald) werk onder druk.  

Aanbod inburgeraars in de Z-route gericht op maximale integratie en participatie in de samenleving.
Dit jaar is de pilot voor de inburgeraars in de z-route gestart bij de Inclusief Groep. Er zijn 19 kandidaten gestart. Het doel van het traject bij de Inclusief Groep is om inburgeraars een traject aan te bieden gericht op maximale integratie en participatie in de samenleving. Het traject is gericht op toeleiding tot betaalde arbeid, maar ook maatschappelijke deelname is een belangrijk component. De inburgeraar kan hier zijn verplichte 800 participatie uren maken, deze zijn noodzakelijk om de inburgering te halen. Het traject wordt betaald vanuit de hiervoor beschikbare SPUK middelen.
In maart 2025 is de pilot bij Welzijn Ermelo gestart voor inburgeraars in de Z-route die nog niet begeleid kunnen worden richting werk door de Inclusief Groep. Er zijn 6 deelnemers gestart met dit traject. Het doel van dit traject is om inburgeraars in de Z-route maximaal te laten integreren en participeren in de Ermelose samenleving. Dit traject is in eerste instantie niet direct gericht op toeleiding naar werk, maar maatschappelijke deelname, met vrijwilligerswerk als belangrijk component. De inburgeraar kan hier zijn 800 participatie uren volgen. Deze zijn verplicht voor de inburgering. Het traject wordt betaald vanuit de hiervoor beschikbare SPUK middelen voor Inburgering. 

In Zeewolde wordt nog hard gezocht naar een passende organisatie die een soortgelijk traject kan uitvoeren als Welzijn Ermelo.

Voor de gemeente Harderwijk is het traject bij vluchtelingenwerk “coaching naar vrijwilligerswerk” in combinatie met de activiteitenkalender, nog steeds voldoende aanbod voor de inburgeraars in de Z-route. De activiteitenkalender is opgezet met de lokale hulpverleningsorganisaties in Harderwijk. Hierin staat het aanbod van de organisaties voor inburgeraars in de gemeente Harderwijk.