Inwoners met een ondersteuningsvraag worden tijdig, passend en nabij ondersteund zodat ze (zo lang mogelijk) zelfredzaam zijn

  • We implementeren een nieuwe werkwijze bij de WMO-consulenten, gericht op effectiever en efficiënter werken. Hierbij zullen we meer sturen op cliëntdoelen, doelmatigheid en rechtmatigheid; normaliseren van gedrag en doen wat nodig is. We verwachten dat deze werkwijze zal leiden tot meer grip op de wachtlijsten en een positieve bijdrage zal leveren aan de financiële uitdagingen van de gemeenten.
  • We ontwikkelen de gerichte aanpak op casusniveau door, om zoveel mogelijk escalatie en zware ondersteuning te voorkomen.
  • We gaan aan de slag met projecten gericht op een sluitende aanpak 18-/18+ en het verbeteren van de samenwerking rondom veiligheid in gezinnen.. Dit doen we vanuit een integrale aanpak.
  • Medewerkers van Meerinzicht sluiten bij diverse overlegtafels van de drie gemeenten aan waar hulpvragen worden besproken om de overgang voor jongvolwassen (16-27 jaar) van de jeugdhulp naar de volwassenenzorg soepel te laten verlopen.

Sinds begin 2025 is Meerinzicht gestart met enkele onderdelen die leiden tot een hernieuwde werkwijze bij de WMO-consulenten, gericht op effectiever en efficiënter werken. 

  • Vanaf februari is er gestart met de adviesgesprekken. Nadat de inwoner een verzoek voor hulp heeft gedaan, volgt er binnen een week een adviesgesprek waarin de Wmo-klantmanager telefonisch contact heeft met de inwoner. Tijdens dit gesprek kijkt de inwoner samen met de Wmo-klantmanager op welke manier de inwoner het beste geholpen kan worden, zodat deze snel duidelijkheid krijgt en niet onnodig hoeft te wachten. In Ermelo wordt dit adviesgesprek gedaan door medewerkers van het Sociaal Team.
  •  In de aankomende maanden  wordt de hernieuwde werkwijze verder geïmplementeerd, met start- en evaluatiegesprekken om de opdrachtgeversrol te versterken en het monitoren en bijsturen van maatregelen.
  • Efficiëntere inrichting van voorzieningen: Er wordt ingezet op het efficiënter organiseren van maatwerkvoorzieningen en vrij toegankelijke voorzieningen, een voorbeeld is de start van het Groepenhuis, dat in januari 2025 van start gaat.
  • De samenwerking met casemanagers dementie is geïntensiveerd, met meer gebruik van elkaars expertise. Evaluatie hierover vindt plaats in oktober 2025

In het tweede deel van het jaar zal er verder ingezet worden op de volgende zaken:

  • Naar aanleiding van het kostprijsonderzoek Hulp bij het Huishouden worden passende maatregelen voorgesteld, die in lijn liggen met de reeds ingezette koers.
  • We starten de voorbereidingen voor aanbestedingstrajecten voor hulpmiddelen en trapliften. De uitgangspunten van de Nota Sociaal Domein staan hierbij centraal, inclusief de beweging  van individueel naar collectief aanbod.
  • De evaluatie van de casusregie vindt plaats in juli 2025, waarbij de geleerde lessen worden meegenomen voor verdere verbeteringen en borging in reguliere werkprocessen. 

Jaarlijks wordt een cliëntervaringsonderzoek Wmo uitgevoerd. De cliënten zijn positief over de dienstverlening en toegangsprocedure. Deze worden met een 8 gewaardeerd.