Jeugdigen en/of hun ouders met een ondersteuningsvraag worden goed en snel geholpen
- We werken samen binnen de jeugdhulpregio aan goede en beschikbare jeugdhulp, waarbij we toezien op kwaliteit, duur en kosten van ingezette jeugdhulp.
- Team Jeugd Zeewolde biedt ondersteuning aan kinderen, jongeren tot 18 jaar en hun ouders en ziet erop toe dat de juiste hulp wordt ingezet.
- De contracten van jeugdhulp zijn ingericht op snelle toegang tot de juiste jeugdhulp. Hier stuurt contractmanagement op door in kwartaalgesprekken met aanbieders te monitoren op de KPI’s wachttijden en herhaald beroep op jeugdhulp. Dit ligt in lijn met de regiovisie van de jeugdhulpregio: eenvoudige toegang tot informatie en hulp.
- Kwaliteitsmedewerkers zorgen ervoor dat huidige processen rondom maatwerk en jeugdhulpvoorzieningen beter worden gestroomlijnd en geven suggesties voor verbetering te brengen. Daarnaast vindt er sturing plaats op het kiezen van duurzame en adequate oplossingen.
Vanuit toegang jeugd (Zeewolde) ondersteunen we jeugdigen en hun gezinnen bij opvoedvragen of andere hulpvragen. Dit doen we door te onderzoeken welke hulp noodzakelijk is en wie die hulp het beste kan leveren.
Afgelopen periode is het werken vanuit de Bureaudienst verder verstevigd. Deze werkwijze houdt in dat we op basis van een eerste triage bepalen of de vraag vanuit de Jeugdwet opgepakt dient te worden of dat dit vanuit het voorveld gerealiseerd kan worden. Indien nodig zorgen we voor een warme overdracht naar het voorveld. en/of ouders vanuit eigen kracht kunnen voorzien in de ondersteuningsvraag. Vanuit de Bureaudienst worden eventuele wachttijden bewaakt en bekijken we per moment de prioritering op de wachtlijst.
Implementatie . De Verklarende Analyse zoomt in op achtergronden en mogelijke oorzaken van het ontstaan van de hulpvraag. Zo ontstaat een completer beeld van de jeugdige en zijn of haar omgeving. Hierdoor kunnen we sneller en/of gerichter de juiste ondersteuning inzetten.
Zicht hebben, krijgen en houden op zowel inhoud als kwaliteit van de in te zetten producten en diensten, zodat deze aansluiten op de vraag en kosten beheersbaar blijven.
De inzet van de kwaliteitsmedewerkers is van grote waarde. Er is sprake van een goede afstemming tussen toegang en kwaliteitsmedewerkers, waardoor hun adviezen direct bijdragen aan een juiste inzet van zorg en het onderbouwen van verleningsbesluiten. De rol van de kwaliteitsmedewerkers gaat verder dan het toetsen van afgegeven indicaties. Zij gaan steeds meer inzetten op themabijeenkomsten en het verbeteren van processen en instructies. Hiermee zorgen zij voor een betere stroomlijning van maatwerk en jeugdhulpvoorzieningen en stimuleren zij duurzame en passende oplossingen. Ook in het komende jaar blijven we hier gericht op inzetten.