Jeugdigen groeien op met gelijke kansen en kunnen hun talenten ontwikkelen op een manier die bij hen past (onderwijs, sport, cultuur).

  • Leerlingzaken en Doorstroompunt ondersteunen jongeren bij het behalen van een startkwalificatie. Daarnaast zetten zij zich actief in op het voorkomen en reduceren van schoolverzuim, het aantal thuiszitters en schooluitval. Als  kinderen en jongeren, om wat voor een reden dan ook, tóch thuis komen te zitten, zet de afdeling Leerlingzaken zich in om de ontwikkeling van de jongere te blijven stimuleren en daar waar mogelijk de terugkeer naar school te bevorderen.
  • Vanuit het Doorstroompunt, worden jongeren die niet actief in beeld zijn gemonitord en zo nodig begeleid voor terugkeer naar school, werk of een combinatie van beiden.
  • In Zeewolde zijn klantmanagers jeugd aanwezig op de scholen en werken zij nauw samen met huisartsen om vroegtijdig betrokken te zijn en zodoende jeugdhulp te voorkomen of een zo licht mogelijke vorm in te zetten. Daarnaast zijn er brede overleggen met intern begeleider, schoolbegeleidingsdienst, ggd, gezinscoach.
  • Klantmanagers jeugd Zeewolde hebben een nauwe samenwerking met MDF (gezinscoaches), Icare, jongerenwerk, straathoekwerk om zo veel mogelijk preventief te werken.
  • We zetten ons in voor jeugdigen die opgroeien in armoede en/of die leven met een beperking of chronische ziekte als het gaat om gelijke kansen en talentontwikkeling.  
  • Vanuit afdeling leerlingzaken (leerplicht en Doorstroompunt)  zetten we in op het voorkomen van ongeoorloofd verzuim, schooluitval (thuiszitters). 
  • We stimuleren jongeren te komen tot een startkwalificatie, omdat we weten dat met een startkwalificatie vervolgopleidingen (beter) haalbaar zijn en/of er meer perspectief is op duurzame uitstroom naar de arbeidsmarkt.
  • Daar  waar een startkwalificatie  niet (meer) tot de mogelijkheden behoort stimuleren we andere manieren om zich als nog te kunnen kwalificeren. Zo hebben  we de afgelopen periode extra aandacht gehad voor het onder de aandacht brengen van Praktijkleren waarbij een MBO verklaring kan worden gehaald. Deze verklaring worden behaald op de werkvloer (geen lessen nodig) en kan worden gestapeld met andere vormen van Praktijkleren. Omdat deze route nog niet overal of onvoldoende bekend was, is er voorlichting geweest voor de klantmanagers.
  • Inzet van diagnostische instrumenten, zoals De Educatiemeter en Zelfregie Wijzer worden breder ingezet. Via de Zelfregie Wijzer wordt meer en sneller inzichtelijk waar zich eventuele knelpunten voordoen en/of een jongere de stap naar werk of terugkeer naar school kan maken of dat er eerst aan andere issues gewerkt moet worden.  Via de Educatiemeter wordt inzichtelijk welke MBO (of HBO) opleiding goed aansluit op de vaardigheden en interesses van de jongere of welke werkrichting passend zou kunnen zijn. 
  • Inzet op afstemming met onderwijs; wat kan onderwijs bieden, in het kader van passend onderwijs, om jongere binnen boord te houden, aan te sluiten op het ontwikkelperspectief van jongeren en diens mogelijkheden. Klantmanagers hebben een training gevolgd om zo inzicht te vergaren welke mogelijkheden er zijn vanuit Passend Onderwijs, om vandaaruit het goede en juiste gesprek met de onderwijs partners te kunnen voeren . 
  • Verstevigen samenwerking met collega's van de toegangen Jeugd; elkaar eerder opzoeken en versterken. Onder andere met team toegang Jeugd een gezamenlijke training Passend Onderwijs gevolgd.