• Contractmanagement sociaal domein vergroot de sturing op uitvoering van zorg door in te zetten op samenwerking en partnerschap en controle op het nakomen van contractafspraken.
  • Contractmanagement, contractbeheer, beleid en kwaliteit werken integraal samen in de monitoring van de contracten voor jeugdhulp. We signaleren trends in data en op basis van de gesprekken van aanbieders. We delen deze trendontwikkelingen met aanbieders, zodat wij hen stimuleren hun aanbod door te ontwikkelen, waardoor de hulp passend en betaalbaar blijft.
  • Met professioneel toezicht en handhaving  bereiken we dat alle inwoners, klanten, betrokkenen en gecontracteerde partijen erop kunnen vertrouwen dat misbruik en oneigenlijk gebruik van het verstrekken van voorzieningen wordt voorkomen.
  • Meerinzicht heeft toezichthouders voor WMO en Jeugd, die onderzoeken of de geïndiceerde voorzieningen rechtmatig en doelmatig wordt ingezet. Hiertoe doen de toezichthouders periodiek een thematisch onderzoek. Bij bijzonderheden, zoals signalen over jeugdhulpaanbieders kan er uitgebreider onderzoek worden gedaan. Op het moment dat toezichthouders knelpunten signaleren in bestaand beleid dan brengen zij hierover een advies uit. 

In de afgelopen periode hebben de teams contractmanagement Wmo en Jeugd conform de hiervoor geldende Dienstverleningsovereenkomsten in regio Noord Veluwe uitvoering gegeven aan diverse kerntaken binnen het sociaal domein.

Contractmanagement Wmo:

Accountgesprekken met aanbieders
Er zijn structurele gesprekken gevoerd met de gecontracteerde aanbieders. Tijdens deze gesprekken is onder meer stilgestaan bij de kwaliteit van de dienstverlening, samenwerking in de keten en signalen uit de uitvoering.

Monitoring declaratiegedrag, verzilveringsgraad, op en afschalen van zorg:
Er heeft actieve monitoring plaatsgevonden op het declaratiegedrag van aanbieders, de verzilveringsgraad van toegekende voorzieningen en het op- en afschalen van zorg. Op basis van deze gegevens zijn waar nodig verdiepende analyses uitgevoerd en vervolggesprekken gepland.

Deelname triageteam
Contractmanagement heeft deelgenomen aan het periodieke triageoverleg, waarin complexe casuïstiek en signalen uit de praktijk worden besproken met relevante partners binnen de organisatie.

Werktafel Digitale Ondersteuning
In samenwerking met aanbieders is een werktafel georganiseerd rondom het thema digitale ondersteuning. Deze sessie had als doel de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuw product dat digitale zelfredzaamheid van cliënten bevordert. De input van aanbieders vormt een waardevolle basis voor de verdere uitwerking. In de 2e helft van 2025 zal een werktafel huishoudelijke ondersteuning worden georganiseerd, gericht op samenwerking in de keten, personeelstekort versus de toenemende vraag.

Aanbesteding hulpmiddelen, trapliften, sociaal medisch advies
Contractmanagement werkt intensief samen met beleidsadviseurs aan de voorbereiding van de nieuwe aanbesteding voor Wmo-hulpmiddelen, trapliften en sociaal medisch advies. In het eerste halfjaar is de marktconsultatie hulpmiddelen georganiseerd, nu wordt er gewerkt aan het Programma van Eisen, zodat de aanbesteding gepubliceerd kan worden eind 2025.

Verlenging contracten huishoudelijke hulp, individuele begeleiding en logeeropvang en bijbehorend kostprijsonderzoek.
De eerste periode van 4 jaar zijn afgelopen, per 1 juni 2025 worden de contracten met de huidige zorgaanbieders verlengd, hiermee wordt de zorg gecontinueerd aan onze inwoners. Begin 2025 heeft er een kostprijsonderzoek plaatsgevonden, volgens afspraak uit de contracten. De uitkomst hiervan wordt meegenomen bij de verlenging van de contracten.


Contractmanagement Jeugd:

  • Contractgesprekken met zorgaanbieders Jeugdhulp zijn conform de gemaakte afspraken  in DVO verlopen.  Contractmanagement bespreekt, samen met aanbieders, beleid en toegang jeugd, vanuit onder andere de data uit ons dashboard Jeugd, de reacties op de uitgevraagde KPI’s en de verhalen uit de praktijk,  wat goed gaat en waar verbeterpunten liggen. De opgehaalde informatie is ook input voor de monitoringsrapportage die de regionale werkgroep monitoring op dit moment oplevert.

    De signalen die meer onderzoek of aandacht behoeven zijn meegenomen naar het triageteam waarin  samen met de toezichthouders bepaald wordt welke acties we hierop nemen. Op dit moment lopen er een aantal onderzoeken naar zorgaanbieders Jeugd bij team toezicht.

  • Start van de (nieuwe) producten vanuit de aanbestedingen essentiële functies en pleegzorg.
  • Gestart met de lokale analyse en verdieping op de factsheets die door onderzoek, beleid, contractmanagement Meerinzicht in de EHZ gemeenten worden besproken en geduid. Twee keer per jaar worden er ook op regio niveau (EHZNEO) factsheets opgeleverd die vanuit Meerinzicht regionaal verder worden besproken.
  • Het inhoudelijke onderzoek dekkend aanbod gaat naar de afrondende fase van waaruit de laatste bevindingen worden omgezet naar benodigde acties en vervolgplannen.
  • Tot slot is de voorbereiding voor een brede partnerschap bijeenkomst met aanbieders in september in volle gang.

Vooruitkijkend op de tweede helft van 2025 verwachten we dat de gesprekken met aanbieders en andere werkzaamheden volgens planning door kunnen gaan. Daarnaast het afronden van de inhoudelijke evaluatie dekkend aanbod, het verder inwerken en overdragen aan de nieuwe collega's, de eerste regionale factsheet en de partnerschapsbijeenkomst. 

Toezicht rechtmatigheid Wmo en Jeugd
Het team Toezicht Rechtmatigheid is verantwoordelijk voor taken binnen de Wmo (inclusief Beschermd Wonen) en de Jeugdwet. Binnen dit takenpakket zijn drie kerntaken te onderscheiden:

  • Het screenen van zorgaanbieders die zorg willen leveren via de Wmo (middels een -  persoonsgebonden budget)
  • Het screenen van zorgaanbieders die zorg willen leveren via een maatwerk binnen de Jeugdwet.
  • Het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoeken voor Wmo en Jeugdwet.

Screenen van zorgaanbieders die zorg willen leveren via de Wmo, middels een Pgb 
In totaal zijn er 16 verzoeken tot screening ingediend, waarvan er op dit moment 4 nog in behandeling zijn. De overige 12 verzoeken hebben geleid tot de volgende uitkomsten:

  • 5 keer is geadviseerd het traject voort te zetten tegen het huidige tarief;
  • 1 keer is geadviseerd het tarief te verhogen, omdat de aanbieder voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen;
  • 4 keer is geadviseerd het tarief te verlagen, omdat de aanbieder niet voldeed aan de gestelde eisen;
  • 2 keer is geadviseerd het Pgb-traject te stoppen en over te zetten naar zorg in natura (ZIN).

Screenen van zorgaanbieders die zorg willen leveren via maatwerk binnen de jeugdwet
Er zijn zeven screenings uitgevoerd op maatwerk binnen de jeugdhulp. Dit heeft geleid tot de volgende uitkomsten:

  • 3 toegekend;
  • 2 nader onderzoek;
  • 1 aanbieder heeft een beperking opgelegd gekregen met betrekking tot het declareren van specifieke producten.
  • Bij 1 zorgaanbieder afspraak maken over financieringsvorm 

Onderzoeken naar rechtmatigheid
Een onderzoek naar rechtmatigheid neemt gemiddeld één jaar in beslag, vanwege de noodzakelijke zorgvuldigheid en het juridische traject dat daarbij hoort. In het eerste kwartaal van 2025 zijn er drie onderzoeken naar rechtmatigheid in behandeling. Verder zijn drie meldingen onderzocht die niet hebben geleid tot formeel toezicht op rechtmatigheid.
Deze zijn adequaat afgehandeld via:

  • Advisering ter verbetering van de primaire processen, met als doel het verkleinen van de kans op toekomstige onrechtmatigheden;
  • Een overdracht aan het zorgkantoor, die de melding verder in behandeling gaat nemen.

Binnen domein Sociaal  Meerinzicht bespreekt een multidisciplinair triageteam maandelijks signalen, trends en benodigde interventies, waarbij wordt afgestemd wie wat oppakt. Dit team beoordeelt de urgentie van elk signaal, bepaalt welke interventie passend is en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering. Daarbij wordt ook stilgestaan bij de mogelijke gevolgen van de gekozen interventies voor alle betrokkenen: inwoners, cliënten, collega’s, zorgaanbieders en bestuurders. Vaste deelnemers zijn de contractmanagers jeugd en Wmo, toezichthouders en contractbeheer. Optioneel sluit een kwaliteitsmedewerker, medewerker van veiligheid en/of beleid aan, afhankelijk van het signaal.