Ondersteuning aan werkzoekenden biedt perspectief op (on)betaald werk
- We stellen de behoefte aan voorzieningen vast op basis van een bestandsanalyse, waarbij we het bestand verdelen in de categorieën werk, meedoen en ondersteuning. Op basis daarvan stellen we een plan van aanpak op, waarbij de mogelijkheden van lopende en nieuwe initiatieven worden bekeken en concrete doelen koppelen aan participatie en reïntegratie.
- We ondersteunen inwoners om de randvoorwaarden rondom werk te regelen. Waar mogelijk ondersteunen we bijvoorbeeld met de zoektocht naar kinderopvang, onderzoeken van mogelijkheden van flexibele tijden van de taalles voor inburgeraars, het zoeken lokale werkplekken en vergoeden reiskosten voor sollicitaties.
- In lijn met het breed offensief geven we werkgevers en cliënten een ruimere keuze voor jobcoaching. Jobcoaches vragen we aandacht te geven aan de persoonlijke situatie van de cliënt.
- Jongeren zijn actief betrokken bij hun eigen traject of activeringsproces. Samen richten we ons op de mogelijkheden, niet op de onmogelijkheden.
- Wij passen Social Return On Investment (hierna te noemen; SROI) toe bij inkoop- en aanbestedingen met als doel om werkzoekenden te betrekken bij de uitvoering van een opdracht voor de gemeente. Door inzet van SROI worden (extra) banen, stages of opleidingsplekken gecreëerd. Ook wordt door middel van het stimuleren van sociale inkoop en maatschappelijk/sociale activiteiten en initiatieven die sociale impact maken bijgedragen aan doelstellingen op het gebied van werk, inkomen, armoedebestrijding, zorg en gezondheid.
- We ontwikkelen een netwerk van werkgevers die kansen willen bieden aan jongeren (gebruikmakend van SROI).
- We betrekken werkgevers bij het ontwikkelen van nieuwe voorzieningen en trajecten, onder andere met behulp van een behoefte-onderzoek onder werkgevers. We hebben aandacht voor de drempels die werkgevers ervaren om sociaal te ondernemen.
- We verbeteren de werkgeversbenadering via het subregionale WSP en zorgen ervoor dat werkgevers ons beter weten te vinden. Dit doen we door het inzetten van de accountmanager EHZM.
Begeleiding naar werk met inzet van jobcoaching
We zien een stijging van de inzet van jobcoaching. Dit betekent dat meer inwoners (en werkgevers) ondersteuning krijgen op de werkvloer. Met nieuwe beleidsregels hebben we onze werkwijze veranderd, waardoor we beter kunnen sturen op de inzet van jobcoaching. De jobcoach rapporteert ieder kwartaal over de voortgang van de doelen die op het werk gesteld zijn, de klantmanager gaat hierover met de jobcoach in overleg.
Inclusief Groep werkt, in opdracht van Meerinzicht, met kandidaten aan de werknemersvaardigheden. Momenteel is afgesproken dat de Inclusief Groep doorlopend zorgt voor 150 deelnemers. Dit is daarmee ook het aantal dat momenteel deelneemt aan een traject bij IG. Voor alle klanten met het profiel werk wordt gezocht naar een passende werkgever dan wel een passend traject, uiteraard rekening houdend met de persoonlijke situatie op dat moment. Ook bij deze groep komen tijdelijke ontheffingen van de arbeidsverplichting voor.
Samen met Inclusief Groep werken we aan gezamenlijke uitdagingen en doelstellingen. In 2025 kijken we daarbij bijvoorbeeld naar het extra stimuleren van taal op de werkplek en meer aandacht voor de kansen van statushouders binnen bedrijven. Begin juni is er breed overleg georganiseerd met IG, waarin de klantmanagers en de accountmanagers van MIZ en van IG nadenken over welke verbeteringen we in onze dienstverlening kunnen doorvoeren en welke initiatieven we nog kunnen ontplooien om meer cliënten succesvol te bemiddelen naar werk.
Jongeren zijn actief betrokken bij hun eigen traject
Veel jongeren bij Meerinzicht vragen om ondersteuning, hebben een indicatie beschut werk of een indicatie voor het doelgroepenregister. 170 jongeren werken met ondersteuning van een jobcoach en/of de werkgever ontvangt hiervoor loonkostensubsidie. Het aantal jongeren met een (aanvullende)uitkering is 108 (zonder de inburgeringsplichtigen). Zij zijn allen in beeld en volgen een traject gericht op werk, meedoen of de benodigde hulpverlening.
Naast IG worden ook andere trajecten gericht op werk ingezet, zoals IPS (voor cliënten met een GGZ achtergrond), De Basisz, bemiddeling via interne accountmanager, scholing, maatwerk enz.
Ontwikkeling van een netwerk voor werkgevers en werkzoekenden in de vorm van een regionaal werkcentrum
Meerinzicht draagt binnen de arbeidsmarktregio en de sub-regionale samenwerking bij aan de ontwikkeling van het Werkcentrum. Bij het Werkcentrum kunnen vanaf 2026 werkenden, werkzoekenden en werkgevers uit de regio terecht voor informatie en advies en basisdienstverlening over werk, mobiliteit, de arbeidsmarkt, scholingsadvies en verdere loopbaanvragen. De focus ligt hierbij op arbeidsparticipatie en scholing. De pilotlocatie van het werkcentrum Harderwijk is in 2025 gestart.
Inzet accountmanager leidt tot duurzame plaatsing van kandidaten
Sinds vorig jaar april is de accountmanager inclusief ondernemen gestart. Doel is bedrijven en werkgevers adviseren over inclusief ondernemen en daarmee kansen creëren voor verschillende doelgroepen. De accountmanager is vraagbaak voor ondernemers en het gezicht naar buiten toe. De accountmanager sluit aan bij de verschillende bijeenkomsten van de lokale bedrijvenkringen, businessclubs en andere ondernemersbijeenkomsten. Werkgevers worden geadviseerd over lokale, regionale en landelijke regelingen die sociaal ondernemerschap stimuleren. De eerste stappen zijn gezet om te werken met arrangementen in de samenwerking ondernemers, onderwijs en overheid. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat in een jaar tijd het netwerk van werkgevers gegroeid van 0 naar ongeveer 75/100 werkgevers. Zonder actieve matching vanuit de accountmanager heeft dit netwerk geleid tot 13 duurzame arbeidsplaatsen voor kandidaten.