Samenredzaamheid in buurten en wijken is versterkt
- We willen dat mensen mee kunnen doen, maar ook dat mensen voor elkaar en voor zichzelf kunnen zorgen. We sluiten nauw aan op de doelen uit de Nota Sociaal Domein en de speerpunten van onze organisatie(s) om toegankelijk, laagdrempelig en begrijpelijk met de inwoner te communiceren. Het biedt ons een concrete mogelijkheid om onze visie op heldere en inclusieve dienstverlening waar te maken.
- We blijven ons inzetten om alle doelgroepen te bereiken, inclusief mensen met beperkte geletterdheid. Daarom zullen we ervoor zorgen dat de documenten vanuit Meerinzicht geschreven zijn op B1-niveau.
- Bij de uitvoering van onze taken zetten we in op verder gaan met de voorwaartse beweging, waarbij normalisatie en het benutten van de kracht van elke inwoner centraal staat, verder te optimaliseren. We streven ernaar deze beweging te realiseren in samenwerking met inwoners, ketenpartners en professionals in Meerinzicht.
- We betrekken de ervaring van de doelgroep bij de ontwikkeling van plannen. Met het voorveld wordt gesproken over optimalisatie van werkprocessen. Vrijwilligers geven aan welke verbeteringen zij wensen vanuit klantperspectief.
Binnen het sociaal domein zetten we in op een samenleving waarin inwoners kunnen meedoen, en waarin zij – waar mogelijk – voor zichzelf en elkaar kunnen zorgen. Daarbij hoort ook dat inwoners onze communicatie begrijpen. Dit is een belangrijk uitgangspunt in de Nota Sociaal Domein en sluit aan op de speerpunten van onze organisatie(s): toegankelijk, laagdrempelig en begrijpelijk communiceren.
Pilot Begrijpelijke Taal
Om hier concreet invulling aan te geven, nemen we op initiatief van de afdeling Communicatie deel aan de landelijke pilot Gemeentelijke Monitor Begrijpelijke Teksten van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Arnhem Nijmegen. De pilot is gestart in oktober 2024 en loopt tot maart 2025. Doel van deze pilot is gemeenten te begeleiden bij het zelf verbeteren van teksten voor inwoners. Daarmee zijn we als Meerinzicht één van de voorlopers in Nederland op dit vlak.
De pilot bestaat uit vijf fasen: selectie van teksten, automatische analyse met de tool LiNT, een expertcheck, lezersonderzoek onder inwoners, en een eindrapportage met aanbevelingen. In totaal worden maximaal tien teksten onderzocht, waaronder brieven, folders en webteksten over zorg.
Vanuit Meerinzicht zijn een communicatieadviseur en juridisch kwaliteitsmedewerker betrokken bij de expertcheck. Daarnaast betrekken we inwoners zelf bij het onderzoek naar hoe begrijpelijk de teksten zijn. Deze werkwijze sluit naadloos aan bij onze visie om samen met inwoners, ketenpartners en professionals te werken aan een begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening.
Waarom deze pilot belangrijk is
In onze regio (Ermelo, Harderwijk en Zeewolde) heeft naar schatting 8-9% van de inwoners tussen de 16 en 65 jaar moeite met lezen en schrijven. Onder ouderen en jongeren is dit aandeel mogelijk nog hoger. Ook inwoners die wel goed Nederlands spreken, vinden onze brieven of webteksten soms lastig. Dat belemmert hen in hun zelfstandigheid en zorgt voor onnodige vragen en onduidelijkheid. Begrijpelijke teksten dragen dan ook direct bij aan effectievere dienstverlening en vergroten het gevoel van regie bij inwoners.
Wat we hiermee bereiken
De inzichten uit deze pilot helpen ons om structureel te werken aan teksten op B1-niveau. Daarmee geven we invulling aan onze ambitie om dienstverlening begrijpelijk en inclusief te maken. Dit ondersteunt ook de bredere beweging binnen het sociaal domein: de focus op normaliseren, het versterken van eigen kracht, en het betrekken van inwoners bij het verbeteren van werkprocessen en communicatie.